söndag 31 maj 2015

Förökning av succulenter

Nu ska jag prova att föröka några succulenter. Jag googlade runt efter lite tips och det finns många olika men den metod som de flesta verkar använda sig av ska jag prova nu. Man lägger succulent-blad bara direkt på jorden. Inte gräver ner en bit eller så även om en del gör det. Det kan bero på vilken sort man har också. Men jag ska prova att lägga dem direkt på jordytan. Sen låta dem torka några dagar för att sen spraya lite vatten på dem. Det glömde jag där emot bort med den första lådan. Jag hann spraya på lite när jag sen kom på det. Men kanske blir det nåt ändå.

När man tar bort bladen ska man ta bort dem så nära stammen som möjligt. Inte klippa bort dem eller bryta av dem så att en bit blir kvar på stammen. Försök "skala" bort dem. Sitter den lite hårt kan man prova vrida lite på bladet.
Till de andra 2 krukorna tog jag 2 succulenter som inte såg så roliga ut i botten med sina torkade blad men de ska nog inte vara någon fara för planterar man om succulenter och en har en massa torra blad i botten ska det bara vara att ta bort de torra bladen och sen plantera den där man vill ha den.
Jag läste det att man kan doppa delen av succulenter som var fäst i stammen i honung så ska det hjälpa på lite extra att bilda rötter men jag provar inte det denna gång. Sen ska succulenterna stå ljust men inte i direkt solljus. 
Om några dagar ska jag spraya vatten på dem och sen ska jag spraya på vatten ungefär var 10e dag. 
Jag såg sen också att min gräslök börjat växa på lite. Så roligt och se de frön man planterat titta upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar