onsdag 2 mars 2016

Rosens namn

Igår var mamma och jag och lyssnade på när Kaianders Sempler berättade om hur och varför en del personer fått en ros uppkallad efter sig. Till vardags jobbar han som vetenskapsjournalist åt tidningen Ny Teknik bl.a. men rosen är en stor hobby för honom och har flera fina hemma på sin gård.

Det var både roligt och intressant. Han berättade bl.a. om Dr. Felicitas Svejda som var rosförädlare i Kanade,. Ett mål var att ta fram härdiga rosor som skulle tåla kallt klimat. Rosorna hon tog fram ingår i serien "Explorer serie" där rosorna fick sitt namn efter upptäcksresande som hade som mål att hitta en ny sjöväg till Kina, Nordvästpassagen. Hon började i början av 1960-talet med detta och i serien finns åtminstone 26 busk- och klätterrosor.

Där har vi bl.a. rosen John Davis, en väldigt härdig ros som klarar ända ner till -40 grader. Ska visst dofta väldigt gott. John Davis lyckades inte hitta passagen till Kina men där emot landsteg han på Grönland, första som gjort det efter vikingarna.


Sen försökte sig även Jens Munk på denna upptäcksresa och även han lyckades inte. 62 besättningsmän var de när de reste men bara 2 överlevde, flera man dog av skörbjugg och köld.
Rosen som fick namnet Jens Munk är vacker och tålig, ska dofta som stenfrukter. Där emot har den visst en väldans massa taggar.


En annan upptäcktsresare som Kaianders berättade om var om Kapten Sir John Franklin som var marinofficer och en erfaren forskningsresande man. När han fick i uppdrag att försöka hitta Nordvästpassagen rustade han sina 2 skepp, Terror och Erebus, med 128 besättningsmän och mat som skulle ha räckt i flera år. Kaianders berättade att i mitten av 1800-talet, Franklin begav sig iväg 1845, så fanns det konservburkar på den tiden och var väldigt populärt. Jag kommer tillbaka till dem.
Skeppen frös fast i isen vid Victoriasundet och en grupp män begav sig ut för att försöka hitta hjälp. Flera månader var de borta och bestämde sig sen för att gå tillbaka igen. Då hade flera redan dött och andra begett sig ut på andra håll.
Det hela slutade tragiskt nog med att alla dog. Man tror att de dog av bl.a. lunginflammation, möjligen tuberkulos och blyförgiftning.
Nu kommer vi tillbaka till konservburkarna. På denna tid så lödde man ihop konservburkarna och troligtvis har då bly tagit sig in i maten. Man har i efterhand även hittat skärsår på skelettdelar och tror att en del tog till kannibalism. Omständigheterna och förgiftningen kan nog ha påverkat och gjort besättningen desperata och förvirrade.
Rosen som vart döpt efter John Franklin är nog den ros som är minst härdig berättade Kaianders.


Han berättade om flera andra rosor och historier och nu framöver kommer nog både mamma och jag att slå upp historierna bakom de som fått namnge rosor.

Efteråt hämtade Marcus upp oss och var snäll nog att skjutsa mig så att jag kunde hämta ut paket jag fått. bl.a. hade jag förut beställt ett prov på Bakboxen. Denna box ska jag inte fortsätta att prenumerera på men man hade ett bra erbjudande så jag ville få hem en box i.a.f. och se hur boxen är. Jag tycker att den är väldigt fin och man fick med bra produkter, lite tråkigt tycker jag att med denna box ska man baka bars och jag hade verkligen sett fram emot att baka något fikabröd, tårtor eller desserter som de haft tidigare. Mycket av det denna box innehöll har jag redan hemma. Men man fick i.a.f. med en fin slickepott och en retro-timer. Jag ska absolut baka dessa himmelska bars och ser fram emot att smaka på dem.



Jag hämtade även ut 2 böcker som jag beställt från Bonniers Bokklubb samt min premie, 6st fina kaffekoppar från Rörstrand. När jag blev medlem fick jag välja 2 böcker för 19kr/st och en premie mot porto på 89kr. Jag binder mig att under det första året behöva beställa minst 3 böcker och det kommer nog inte att vara något problem. De har bra erbjudanden hela tiden.
Det man måste tänka på är att varje månad har de månadens bok till specialpris som de skickar ut automatiskt om man inte avbeställer den. Så det får man ha lite koll på.
Böckerna jag beställde var Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan och Playground av Kepler. Playground har jag skrivit om tidigare och ser fram emot att läsa. Det lilla bageriet vid strandpromenaden handlar om Polly som hade allt: jobb, bostad och pojkvän men efter en konkurs är hon alldeles ensam och pank. Hon letar förtvivlat efter ett nytt boende och hittar en ruffig tvårumslägenhet ovanpå ett nedlagt bageri i Mount Polbearne, en fiskeby i Cornwall.
Jag tycker boken verkar bra. Får berätta sen efter att jag läst dem hur de var.

I morse gick jag till Hemkök inne i Svavagallerien då jag igår helt glömt bort att köpa frukost. Titta vad jag såg borta vid Forumgallerien, nu är de på plats.

Sen gick jag förbi Cervera och i skyltfönstret där har ni kaktusvaserna. Rätt fina tycker jag. Kanske gå in och kika på dem i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar