tisdag 17 december 2019

En vecka kvar till jul

Nu börjar det närma sig, julen. Som vanligt så blir det först uppesittarkväll med mamma, Hasse och Marcus. Min lott köpte jag för nästan 2 veckor sen så jag är redo.
December månad har gått fort. Jag och Pernilla började december månad med en decemberutmaning. Det är både olika träningsutmaningar som ska göras men också att man tex skulle stänga av mobilen samt inte kolla på tv eller sitta vid datorn efter jobbet. En dag skulle vi också göra ingefärshots och det tycker jag är gott och känns bra att börja dagen med. Man gör så här:

Blanda ingefärshots i en kastrull med 1,5 liter vatten, 200 gram ekologiska citroner i skivor och 200-300 gram finskuren ingefära. Låt alla ingredienserna sjuda i 45 minuter. Sila av vätskan och förvara den i kylen. Nu har du nyttiga shots som räcker i flera dagar. Immunförsvaret blir starkare lagom till den hektiska julmånaden börjar. Förutom att ingefära håller förkylningar på avstånd, så hjälper den också kroppen att bygga upp sig efter träning.


Lördagen den 7 december var jag på julfirande redan, hemma hos pappa och Åsa. Jag vet inte varför det vart så tidigare men folk jobbar och det är mycket i december så kanske var den den lördagen som var säkrast att alla kunde komma.
Vi hade knyt och jag tog med mig ägghalvor med olika röror. En lite starkare med bl.a. soltorkade tomater, som var favoriten. En med bl.a senap och apelsin samt standard med majonnäs och rom. Det är så gott med julbord och vi åt oss riktigt mätta.


Sen fick barnen öppna julklappar innan vi vuxna spelade julklappsspel. Jag vann 2 fina vaser och ett tidningsställ i guld. Så nöjd för brukar bara vinna en grej om jag har tur.


Jag och Pernilla tog en liten promenad också. Det var skönt efter all julmat.

På Lucia hade vi roligt nog ett Luciatåg här i huset. Det är anställda här som har övat på så fint inför Lucia och lussade för oss i huset, borta i Samariten och på ett äldreboende här i närheten. Väldigt uppskattat.

Jag har inte fått någon julkänsla än riktigt och tänkte att en julmarknad skulle det ju vara mysigt att gå på. Åkte i lördags till Hågaby och gick på en liten där. Det var mysigt. Inte så stort. Skönt nog så var det mesta inomhus men en korv med bröd vart det ute i duggregnet.

Jag köpte ärtfrön, en gråärtsort som heter Rättvik samt en osthyvel.

Igår så hade vi jullunch med Team Stöd som jag tillhör här på Uppsala stift. Det var så gott och Philip som gjort köttbullarna var jättegod. Sen delades vi in i 4 lag där vi på tid skulle bygga pepparkakshus samt sen dekorera. Nytta med nöje, vi gick sen också igenom vad som gjorts under året. Där kunde jag inte bidra med så mycket men nyttigt att få vara med s jag vet hur det funkar nästa år. Vi hade alla varit snälla också och fick julklappar. Eller vi hade alla rättare sagt köpt klappar för högst 50kr som sen tomten delade ut. Fick ett litet air hockeyspel.







Idag efter jobbet så är det julmiddag för hela kontoret. Vi ska först på gudstjänst som vår biskop ska hålla i och sen blir det julmiddag hos kansliet. Det ska bli så kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar