torsdag 9 augusti 2018

Fortsättning på semestern

Nu kommer fortsättningen på cykeltrippen. Precis bredvid Kiviks musteri ligger Stenhuvud naturreservat. Enligt cykelkartan vi följde skulle vi cykla upp och följa en bilväg dit men då naturreservatet låg precis bredvid Kiviks musteri frågade vi på caféet om vi kunde ta en väg där bredvid istället och det går det fast man får inte cykla utan man måste leda cykeln. Så vi gjorde det och först var vägen väldigt fin. Sen kom en massa rötter och stenar men det gick bra ändå och vi tog oss fram.



I mitten där av naturreservatet finns ett hus med café och museum. Vi tittade där inne och sen gick vi ner till stranden för jag var verkligen sugen på ett dopp.

Efter det skulle vi cykla upp längs bilvägen och det visade sig att det var 3 höga backar uppåt för att ta sig ut där ifrån. Det blev för jobbigt att cykla så vi fick knata på. Pust säger vi nog båda åt det. Men sen cyklade vi vidare för att stanna till vid ett créperie som heter Franskas Créperie vi fått tips om. Det ligger inte långt ifrån Mandelmanns trädgård. Mandelmanns trädgård kan man bara besöka under vissa dagar, tyvärr inte då när vi var där. Créperiet var jättemysigt och vi drack fransk cider serverade i koppar samt så åt vi galetter gjorda på bovete. Jättegott var det. Jag hann äta mycket av den innan jag kom på att jag hade glömt fota den. 



Men sen blev det att cykla på till vårt sista boende, Torsbergs gård. Ett jättefint B&B där man märkte att inredningen betydde mycket för ägarna. Hög kvalité men som också skulle passa den lantliga miljön. Efter att ha checkat in satt vi ute och drack kaffe och njöt av lugn och utsikt. Tog en promenad runt gården innan vi gick och la oss. 







Frukosten sen var så got och brödet bakar de varje morgon. 




Såg dessa och skulle vilja ha dem men vet inte vem som tillverkar eller var man kan köpa dem. 


Sen behav vi oss mot Simrishamn. Tog några foton först i ljuset innan vi cyklade vidare.


Gick väldigt fort att cykla dit från Torsborg. Vi cyklade till stationen för att se om de hade skåp man kunde låsa in väskorna. Frågade på caféet där och de har inga sånna skåp där men de erbjöd sig att ta hans om väskorna under tiden. Så snällt. 
Efter det gick vi runt lite och besökte Österlens Museum. 2007 när man firade Linnés 300-års jubileum anordnade man en Linnéträdgård och där finns detta fina konstverk på sidan av en byggnad. Det kostar inget att få in i trädgården eller museumet. 


Sen kollade vi också på de små färgglada husen.




Lunch blev det på en uteservering innan vi skulle ta tåget tillbaka till Lund. 

På tåget vi tog fanns platser för o spänna fast cyklarna på. Tror det tog ca 2 timmar till Lund och då tänkte jag att tar det så lång tid med tåg så har vi nog cyklat en bra bit ändå. 

I Lund åt vi glass och kollade i några butiker efter att vi lämnat tillbaka cyklarna.

I en liten butik sålde man it alla växterna för halva priset. Överlycklig så köpte jag en alunrot, spetsmössa, 2 rexbegonior och en jättefin philodendron red emerald.

Sen i butiken bredvid hade de stor rea och bla på denna Klong kruka jag velat ha länge. Bredvid står lilla keramikvasen från Kajsa. 

Hemåt sen hade jag tor då philodendronen precis kunde stå på bordet.

På hemvägen så väntade man in nån försening. Kommer ej ihåg om det var ett annat tåg, buss eller så. Det slutade med att vi kom för sent fram i Stockholm och missade sista tåget hem till Uppsala. Man pratade om ersättningsbuss men till slut fixade man taxin istället. Vi var i Uppsala tror jag runt 01:45 ca. Det var bara att gå och lägga mig när jag kom hem. 

Det var skönt att få sova i egna sängen och se att katterna mådde bra. Marcus var snäll och åkte förbi och gav dem mat medans jag var borta. 
Denna fredag var det dags för Queens of Pop. Jag skulle dit med Patrik, Maria och Marias sambo Olle. Karin halade på sen också. Denna festival var så bra. Vi hade med oss filtar och ibland satt vi där och lyssnade och ibland framme vid scenen. Vi var vid scenen och dansade och sjöng till Bla Icona Pop och Zara Larsson. 




Det var fint där omkring och många foodtrucks. Doppade fötterna i svalkande dammen också. Eller om det är vid fontänen kanske. 







Jättenöjda var vi nog alla. 

Dagen efter sen åkte jag, Maria och Patrik in till Stockholm. Det var Pride och vi skulle även på en förfest. Fantastisk dag och sån härlig stämning överallt. 







Söndagen sen tog jag det lugnt. Det var skönt. Städa lite och fixa men också bara koppla av i soffan. 

I måndags sen åkte jag in till Stockholm. Jag och Patrik skulle till ett museum som heter Artipelag. Det museumet hade jag inte hört talas om tidigare. På hemsidan står det: Namnet Artipelag är en sammanslagning av Art (konst), Activities (aktiviteter) och Archipelago (skärgård).

Nu har de en utställning om Bloomburygruppen, i den gruppens medlemmar har vi bla Virginia Woolf, Leonard Woods, Vanessa Bell, Clive Bell, Duncan Grant, Roger Fry m.fl. Det är både en historisk utställning men också en utställning som försöker definiera Bloomsburygruppens betydelse i samtiden. Jättefin och intressant utställning. 





De har också en utställning som heter Omvägar, där fick man gå en tur utomhus och se flera skulpturer längs vägen. 






Vi åt både lunch och tog sen en fika där. Rökt lax med potatissallad och sen tog vi 2 bakelser som vi delade på. Vaniljbavoraise med hallonkompott, tonkakola, brynt smör och mandelkrist. Det är den hallonröda bakelsen. Sen den andra är framtaget just för Bloombury-utställningen och heter Little Henry’s honey cake. Namnet är efter Bloomburygruppens hind Little Henry. Kakan består av honungsbavaroise smaksatt med citron, pumpafröcrisp, zucchini- och ingefärsmarmelad samt pumpajaconde. Så gott. 




Vi åkte sen in till stan för att köpa glass på Snö som Patrik pratat om tidigare. Det är en gelateria, de serverar spännande italiensk glass. Jag tog 2 olika smaker, pistageglass med salta mandlar samt brynt smör, kola och rosmarin. Låter lite annorlunda kanske men jättegott. 

Sen blev det lugn tisdag och onsdag med promenad ute i solen. Idag åkte jag till Parken Zoo men nu igen blir detta blogginlägg långt så återkommer om det och med bilder. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar