söndag 4 oktober 2015

Stadsparken på hösten

Det var några dagar sen jag sist skrev, veckan har varit hektisk och jag har inte haft möjlighet att skriva förrän nu. Ska inte få bli så här lång tid mellan inläggen igen.
Nu på morgonen har jag idag plockat bort lite mer vissna blad och blommor från pelargonerna. Det är verkligen så olika från pelargon till pelargon. En del har jag fått plocka jättemycket ifrån medan andra fortfarande blommar.
Igår gick jag ut och vattnade på balkongen och min fuschia är fortfarande där ute och flera nya knoppar kommer fortfarande hela tiden. En del nätter har varit väldigt kalla på sistone men jag tror att den klarar sig så bra där den står nu för det är ett rätt skyddat läge den står på.

Trots höst och en del kalla dagar finns det mycket som fortfarande blommar nu. Jag gick igenom Stadsparken nu i veckan och och möttes först av dessa vackra blommor.

Sen borta vid dammen fanns det också en del blommor som fortfarande blommar men det syntes att även många verkar ha blommat klart för i år. Nästa år ska jag gå dit igen fast då mitt på sommaren.


Det finns vackra prydnadsgräs där, en med ett mörkare ax medan den andra var mycket ljusare i färgen. Jag tycker att det är väldigt vackert med prydnadsgräs.


I mitten av dammen så blommade en del lila blommor.

Över en bro och en bit bort sen så kom jag till denna vackra runda rabatt.



Efter den runda rabatten gick jag vidare och kom fram till dessa vackra bågar. Jag är lite osäker men denna klätterväxt de har på bågarna med de vackra blommorna kan kanske vara klockranka.




Jag inspireras mycket av att gå i parker men en sak jag tycker är synd är att det inte finns några skyltar med blommornas namn i många parker. Som här i Stadsparken. Men då får man googla eller fråga runt. Det är tur att det finns bra trädgårdsgrupper på Facebook. Där har jag fått hjälp några gånger. Så det är ett tips, att gå med i en trädgårdgrupp, för att kunna få hjälp, tips och idéer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar