måndag 24 juni 2019

Midsommar och träning inför Vansbro tjejsim

Vilken härlig midsommarhelg det vart. Jag hämtade Marcus på midsommarafton och så åkte vi ut till mamma och Hasses kolonilott där mamma har fixat med en härlig midsommarbuffé. Hasses kompis Tommy var med och firade också och hade med sig en god champagne. Vi satt ute hela dagen och kvällen. Närmare 23:30 drog vi oss tillbaka. Jättetrevligt hade vi och tiden flög iväg.




Dagen innan hade jag åkt förbi en tjej som hade lagt ut en annons på FB. Hon sålde 3 tavlor från JIE. Jag har börjat samla på dem för att sätt upp i stugan. Jag hade dessa 5, jag vet att murgrönan hamnade lite för långt till vänster men det ska jag fixa. Nu har jag också smultron samt viol. Den med nypon här inte till samma serie men tycker den är fin och har fått sin egna plats i stugan nu också. Så de jag har nu över landskapsblommorna är Linnéa/Småland, Mistel/Värmland och Murgröna/Gotland. Jag hoppas få tag på alla av dem sen till slut.



Jag har 2 gånger nu åkt ut till gamla lotten och börjat rensa. Har grävt upp blommor som jag vill ha ut till stugan istället samt tagit dit stenar och stenplattor bl.a. Jag ska säga upp lotten snart. Ska se över den en gång till samt köra bort lite skräp.

Min första tomat har jag plockat nu och flera är på gång. Även min pärontomat har fått flera blommor samt min citrongurka.



Pepinon har en första frukt på gång och den ska det bli väldigt spännande att smaka på.

Jag har sått en del frön i helgen. Jag valde ut sådana man kunde så på friland under juni så än så länge är det inte för sent. Det blir morötter, plocksallad, spenat, sockerärtor samt kålrötter.

Jag har tidigare sått 4 potatisar jag fick på Nordiska trädgårdar men sen för några veckor sen köpta jag några fler som jag låtit få några groddar innan jag planterade ner dem i helgen. Connect heter de jag fick på mässan och är en fast allroundpotatis. De jag köpte sen heter Swift och är en väldigt tidig sort som jag hoppas därför ska gro fort. Denna är också en fast potatissort.



I lördags under midsommardagen så åkte mamma, Hasse och jag ut till fjällnora. Där invigdes våtdräkten. Jag trodde det skulle vara lite kyligt i vattnet men det var skönt. Det kändes inte konstigt heller att simma i våtdräkt. Enda som var jobbigt var vågorna och få in ett bra flyt med andningen. Fick några kallsupar. Ska prova att simma med näsklämma nästa gång och se om det underlättar. Det var jobbigt när vågorna kom och jag fick vatten i näsan. Men annars kändes det bra.

Sen kom mormor och Berra över till mamma och Hasse och det vart god midsommarmat. Det var så skönt att kunna sitta ute även då.


Nu till helgen så blir det ut till stugan igen. Maria ska kanske komma över och jag ska iväg och simma också. Inte nu på söndag men nästa så är det dags för Vansbro tjejsim och det sista loppet för Tjejklassikern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar