tisdag 20 augusti 2019

Dagsresa med STA den 10 augusti

Nu skulle det kunna bli ett långt inlägg men ska ändå försöka hålla det lite kort. För dels så vill jag berätta om dagsresan med STA men också om min semestervecka förra veckan.
Men vi börjar med dagsresan och så ska jag försöka att skriva om min semestervecka i morgon eventuellt senare idag. Den 10 augusti på mammas födelsedag så besökte vi 4 trädgårdar i Stockholm. Första stopet blev hemma hos Britt och Gert Sjöholm i Skogås. Denna tomt är en sluttningstomt med många fina lönnar samt en rhododendron som planterades 1933. Den är så stor att man kan gå igenom den som i en tunnel. Här bjöds det också på förmiddagsfika.De hade också växter till försäljning.




















Sen åkte vi till Carina och Jan Palms trädgård i Trångsund. Deras tomt beskrivs som en kuperad tomt med lundar, asiatisk trädgård, grusparti, stenparti, bäck med vatten m.m.

















Nu blev det lunchpaus. Vi åt en buffé på värdshuset Lida i Tullinge. Fisksoppa med aioli samt choritzo, kycklingklubbor, revbensspjäll och klyftpotatis.

Mätta åkte vi vidare till Torvans trädgård. En hemma plantskola som drivs av Pia Myrberg. Här kunde man köpa plantor samt trädgårdsstöd och dekorationer. I trädgården fanns fina olika hostor och för första gången såg jag som minihostor. De blir inte alls stor. Pia sa att de jag tittade på kunde bli 10-15cm bara. Jättesöta och jag köpte 3 olika sorter.










Sista trädgården, 'Sanda Cottage', besökte vi sen hos ett par i Upplands Väsby. 1000kvm med rum med olika teman. Woodland, en vit trädgård och en medelhavsdel bl.a. Ca 70 sorters rosor. Två växthus, ett orangeri i cottagestil samt några hönor får också plats. Här fanns också plantor samt trädgårdsprydnader att köpa. Här köpte jag en rhododendron som jag tror är lite ovanligt. Eftermiddagsfika bjöds vi också på här innan vi åkte hemåt.


























Så nöjd med denna resa, som vanligt mycket inspiration samt roligt att hitta växter till min skuggrabatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar