tisdag 6 augusti 2019

Nedräkning

Nu är det nedräkning till semestern. Jobbar bara veckan ut sen så har jag en veckas semester. Äntligen! Min cykel är extra laddad nu då den har fått nya däck. Det var punka på bakdäcket upptäckte jag i helgen samt sprickor på däcket. Så jag åkte med den till Sportson igår. Det var små sprickor på framdäcket så vi bytte ut det också. Ska köra ett brickpass imorn så det ska bli spännande och se om det känns skillnad. Det tror jag att det kommer att göra.
Däcken som jag har nu heter Specialized All Condition Armadillo Elite. Den ska vara tålig och punkteringssäker. 


Igår sov jag hemma i lägenheten. Liten uppdatering på balkongen. Nu börjar pelargonerna blomma mer ordentligt. De har känns lite sega i år.






Sen har jag ställt ut 2 av mina palettblad också. Den mörka växer då lite speciellt.


Tagetesen såg lite ledsna ut när jag var över igår men de fick precis vatten nu innan jag fotade. Hoppas kunna ta fröer från den sen.

Jag har tagit hit denna växt från gamla odlingslotten. Det vart snabbt ledsen men sen så har det börjat komma nya blad på den. Ser dock inte så rolig ut nu men tror den kanske kan bli fin nästa år. Blir röda blommor på den men kommer inte på nu vad den heter.

Mysigt och kela lite med katterna också. Nästa vecka kommer mamma att vara kattvakt medans jag är borta. Jag åker till Öland på måndag morgon. Ska stanna lite på vägen också. Jag funderar på att stanna vid bilmuseet Tjorven. Fick tips av en kollega att de alltid stannar där när de ska till Öland.


I lördags var det Skaldjursknyt vid Husbyborg. Det dukades upp långbord och man fick själva ta med sig det man ville äta. Mamma och jag beställde en varsin sommarpåse från Feskarn. Den innehöll räkor och limeaioli, Lyxskagenröra, hemrökt lax med timjan och citron, potatissallad med örter och kapris, marinerade kalamata- ich halkidokioliver, dessert och nygräddat bröd. Jättegott. Jag har tyvärr inga bilder från denna kväll. Men har en bild från Feskarn på deras sommarpåse i.a.f.

Det växer på ordentligt i pallkragarna nu, måste börja skörda plocksalladen. Ska också se om jag kan börja plocka potatis snart.



Jag håller på att planera en ny rabatt till stugan. Ett hörn av tomten där det nu växer några lupiner bara. Det är lite skuggigt och tänker att där skulle jag kunna plantera en massa bräken bl.a. Kanske ordna till där och ställa dit ett litet bord och stolar och ha en skuggplats att njuta av. Skulle vilja ha flera sådana platser på tomten. Små olika sittplatser.
Det jag vill ha är bräken och de jag skrivit ner på min lista är Majbräken, Regnbågsbräken 'Pictum', Frilandsadiantum, Träjon 'Linearis', Träjon 'Linearis Polydactyla' och Raggträjon 'Crispa'.

Träjon 'Linearis'

Frilandsadiantum'

Majbräken

Raggträjon

Regnbågsbräken 'Pictum'

Träjon 'Linearis Polydactyla'

Sen ska det in en blomsterfunkia, liten flocknäva som heter 'Biokovo', en höstanemon som heter Pamina och som inte alls blir så hög. Alunrot 'Rachel' som får mörka fina blad. Vingbenrev och en liten Yakushimanum-rododendron. Alla dessa är önskemål sen beror det på om jag hittar dem och vad de kostar. Jag ska också plantera ner några vårlökar så kommer att behöva börja ordna med rabatten i höst.

Det är kul att ha projekt på gång. Jag har byggprojekt som jag funderar på också. Får se vad jag hinner med nästa sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar