fredag 30 augusti 2019

Skuggrabatt

Äntligen är det fredag och idag ska jag ut till stugan. Ska bli kul att titta till min nya skuggrabatt. Som jag fick gräva och slita med den förra helgen. Mycket att rensa bort sen gräva och dra bort en massa rötter. Sakta men säkert kom en rabatt fram till slut.





I med duk och på med stenar. Jag hoppas sen att inte en massa ogräs tar sig upp genom duken. Jag hade i en massa kompostjord samt vanlig jord och blandade ner mull. Men jag återanvände en del av lerjorden också. Rhododendronjord till dem som vill ha det la jag i också.


Sen skulle äntligen alla blommor och vårlökar planteras i nya rabatten. Jag köpte ju några plantor under dagsresan tidigare men jag hade också sån tur när mamma och jag var till Plantagen när de hade trädgårdshelg. 70% på alla perenner i de blå krukorna så var det 25% rabatt på en del och 50% rabatt på andra. Jag hittade alla resterande blommor som jag behövde till rabatten. Det blev att jag fick byta ut några av de jag hade på listan men då bara att det blev att jag tex bytte ut en bräkensort mot en annan bräken.





I min rabatt har jag nu dessa plantor:

Liten Flocknäva 'Biokovo'
Astolbe 'Sprite'
Alunrot 'Glitter'
Alunrot 'Forever purple'
Höstanemon 'Pamina'
Hosta 'June'
Hosta
Hosta
Regnbågsbräken
Träjon
Raggträjon
Spetsbräken
Stensöta
Rhododendron 'Rwain'
Rödbladig fläder
Japansk buskrosing Sarabande

Vårlökar:

Scilla Siberica. Rysk Blåstjärna

Narcissus Ice King

Tulipa Pinksize

Puschkinia Libanotica. Porslinshyacint

Narcissus Triandrus Thalia. Orkidénarciss

Sen vill jag fixa till runtom. En sittplats där jag nu kommer att ha en presenningar över vintern och börja ordna med nästa år. Ska lägga ut stenplattor till en gång också bl.a.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar