söndag 11 oktober 2015

Olyckor händer så lätt

Nu på morgonen tänkte jag fixa lite på balkongen. Dels skulle jag ta ut en kartong där jag tänkte ha mitt lilla träd och fuchsian i sen. När jag tog ut balkongen vart utgången lite blockerad och min katt Raija som vart nyfiken och ville ut hoppade då istället ut över kartongen och landade på krukan, där jag har planterat vårlökar i lager på lager, och krukan åkte omkull. Trodde inte den kunde välta så lätt med s mycket jord i.
Men så typiskt! Några lökar ramlade ut och jag har lagt tillbaka allt och kunde se hur fina rötter flera fått. Jag hoppas så att inget blir påverkat nu av detta. Den skyldiga lilla fluffiga Raija syns i nedre högra hörnet. 

Efter att ha plockat och fixat med krukan och vårlökarna provade jag att ställa ner mitt lilla träd och fuchsian i kartongen och de passade perfekt. Sen ska jag fylla på med mer papper och frigolit.

När jag lyfte tillbaka fuchsian så upptäckte jag att den fått löss. Trodde inte de kunde få det så här sent. Men jag ska klippa av grenarna en bit sen inför övervintringen och funderar på om jag ska spraya med vatten-såpa ett tag nu innan den ska ner för vinterförvaring.

Jag har läst det att när man vinterförvarar plantor kan bladlöss följa med och jag vill inte ha en massa löss-ägg på mina plantor som kläcks sen och skadar mina växter. Jag hoppas så att jag slipper bladlöss på mina plantor på balkongen nästa år.

Jag ska klippa ner dahlia-plantorna sen också och övervintra dahlia-knölarna. Det vart ju inga blommor i år på dem tråkigt nog men nästa år ska jag plantera dem ute på lotten istället. Hoppas att det ska gå bättre nästa sommar med dem.
Jag ska prova att vinterförvara min klematis också i år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar