tisdag 20 oktober 2015

Ullared

Ja nu har det gått några dagar sen jag skrev sist men som ni vet så skulle jag till Ullared och när man åker dit hinner man inte skriva så mycket på mobilen. Efter en tripp till Ullared, oavsett mycket folk eller inte så blir man rätt trött efter en tripp dit.
I fredags så kom min syster Pernilla och systerdotter Elsa hem till mig. Vi lagade till bläckfiskringar med pommes av bakpotatis, sallad och vitlökssås. Elsa fick våfflor. Sen tog vi det lugnt på kvällen och kollade på film. Vi skulle upp tidigt sen, kl 4 för sen strax innan kl 5 skulle mamma hämta oss.

På vår resa ner till Ullared har vi som tradition att stanna och fika på en plats i Stavsjö. Där finns en vägkrog med en liten butik i som vi brukar gå in och kika i efter fikat. Denna gång handlade vi inget där, annars brukar de ha väldigt fina vykort som jag brukar köpa men det får kanske bli nästagång istället.

Vi kom fram sen strax innan 11:30, mamma släppte av oss så vi kunde ställa oss i den långa kön. Ett tag såg det ut som att det inte var någon kö eller knappt någon när vi kollade på Gekås hemsida men typiskt nog när vi väl kom fram var det en jättelång kö. När vi började köa, då var kl 11:30. Men skönt nog rörde sig kön i princip hela tiden och efter ca 1 timme var vi inne i det stora varuhuset.

Sen blev det en heldag med shopping, och självklart lunch och fikapauser. När man är där inne är det bra att även fota numret på sin kundvagn utifall den skulle komma bort. Då kan personalen ropa IT och fråga kunderna där om någon ser den vagnen. Sånna meddelanden ropades ut för jämnan men vi klarade oss alla från att få våra vagnar borttappade eller stulna, som jag tror att en del råkar göra av misstag och då kan de hamna på andra sidan av varuhuset om man har otur.

Efter att vi varit där i flera timmar var det dags att åka till stugan. Innan vi åkte dit så köpte vi pizza på vägen. Vi skålade med cider, åt pizza och sen lite snacks. Kollade vad vi hade köpt och planen som var att vi skulle sitta uppe och äta gott och prata på höll inte riktigt. Vi var alla väldigt trötta. Inte konstigt när vi varit i full gång sen kl 4. Så sen fick vi trötta gå och lägga och. Vila och samla energi för ännu några timmars shopping dagen efter.

Alla våra saker som vi handlat fick tur nog plats i bilen och vi visste att lite till kunde vi shoppa under söndagen. Denna dag var det bara att gå in i varuhuset utan att behöva köa. På vägen dit såg vi också att en bokaffär sålde ut alla böcker för antingen 39kr/st eller 3 för 100kr. Där inne skulle vi kika sen.

Under söndagen var det mycket mindre folk inne i varuhuset än det var under lördagen. Mycket skönare så såklart. Innan vi skulle ta en sista titt lunchade vi och drack lite kaffe. Sen hade vi tur även nere vid kassorna. Knappt någon kö. Sär jag ställde mig var det bara en kunde före mig.

Sen kollade vi i bokhandeln och vi köpte alla 3 böcker ivar. För mig blev det en ljudbok, som eg kostade 99kr, en receptbok med såser och dippsåser och sen en receptbok som heter Magisk sommar och som egentligen skulle ha kostat 199kr. Det är kul att fynda.

Sen behöver jag verkligen ett par höstskor. Jag har gått runt med ett par i tyg och det började bli lite för kallt med dem. Pernilla hade dagen innan hunnit vara in på en skobutik där bredvid som hade 30-70% på alla skor. Jag hade sån tur och hittade ett par höstskor och ett par ballerinaskor i skinn som jag kan ha inne på jobbet.

Jag tror vi alla var nöjda med denna tripp. Trots att man bli rätt trött efteråt. Stugan vi bodde i var förresten en radhusstuga som du hade byggt klart i maj i år. Den var jättefin och det var kul att prova en ny stuga. Vi får se om det blir en tripp i vår/sommar vart vi hamnar då. Det är kanske dags att börja skriva på en ny lista.

När jag kom hem sen på kvällen runt 19:30 började jag att packa upp lite. Det var många saker som jag var jätteglad att jag hittade. I köket provade jag att sätta upp mina nya gardiner och duk. Fruktskålen i koppar på bordet hade jag letat efter i våras men då var den slut men nu under helgen hittade jag den äntligen. Jag tror jag betalade 80kr för den mot 250kr som den kostar på Cervera.
Sen hittade jag denna roliga kruka med ram. Provar med en pelargon i men ska nog kanske byta ut den till en annan blomma.

Några andra roliga saker jag köpte och blev väldigt glad över.

Sen köpte jag några söta små julsaker men de ska jag lägga undan till det blir dags att ta fram julsakerna.

Det blev inga växtstöd eller sånt som jag skrivit upp på listan till trädgården för det var säsongsprodukter och nu har de julsaker framme där istället. Men jag hittade i.a.f. de rustika rep som jag sen ska göra en del roliga saker med. Ska visa sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar