tisdag 13 december 2016

Glad Lucia!

11 dagar kvar till jul nu bara, nästa lördag är det jul. Så härligt med snön. Idag är det nog många barn som lussar. Greta är pepparkaka idag och det passar ju bra. Hon verkar då tycka mycket om pepparkakor.
 

I söndags så var vi till Skarholmen och åt julbord. Då bestämde sig Greta för att salta sin pepparkaka, vet inte om hon tyckte det var så värst mycket godare så.


Det var ett gott och alldeles lagom julbord. Det fanns självklart det som ska finns på julbord som sill, lax, kalvsylta, köttbullar, prinskorv, revbensspjäll m.m.
Jag tycker det är kul när man även gör lite eget och annorlunda till också. Som deras ägghalvor med chili crème och basilika crème på. Basilika crèmen tycker jag var godast av de två.



Sen är det viktigt med ett stort dessertbord. Det som en del saknade var att det kunde funnits något lätt som glass kanske till. Nu fanns där ris a la malta men det gillar ju inte alla.

I det stora hela var vi nog alla väldigt nöjda och vi pratade om att kanske åka dit nästa år igen.

I lördags så kollade jag på hela Nobelmiddagen och jag tycker det var så roligt när de intervjuade och visade hur man tänkt och byggt upp alla de olika rätterna. Förrätten var Träkolsgrillad havskräfta och kammussla, serverad med brännässlor, ramslök och inlagda vinteräpplen.








Huvudrätt var Vaktel från Södermanland i svart vitlök och purjolök med jordärtskocka, bevarade vilda svampar och kycklingskinn och senapsfrön.












Dessert vart Ett "moln" av limefrukten sudachi, hjortronsorbet, misosmulor och friterat rispapper.





Igår under lunchen när jag var ute och gick delade man dels ut choklad från Lindt och Keldas Tex mex tomatsoppa. Har inte provat den soppan men min kollega har gjort det och sa att den är väldigt god.


När jag kom hem hade jag fått min batteribox som jag beställde förut, den kostade ingenting och kanske har de fortfarande kvar en del boxar på Batteriboets hemsida. Här ska jag samla använda batterier och smidigt sen slänga dem bland återvinningen.


Igår hämtade jag också ut min första box från Köket, Kökets box. Jag är väldigt nyfiken på blomsterströsslet. Jag funderar på att baka cupcakes och strö det över. Jag skulle också ha fått lakrits från Lakritsfabriken men den fattades i boxen för mig. Jag mailade och fick snabbt svar, lakritsen skickas till mig idag. Bra och snabb service.



Lite till adventskalendrarna. Jag tror nog att det går bra att ni får se dagens lucka i Icas kalender. Den var så söt.


Nu så längtar jag bara till lördag. Då blir det Kent-konsert. Deras absolut sista. Jag har laddat ner deras app för under 3 låtar ska man trycka på appen och då kommer något att hända, något samspel kan jag tänka mig med dem. Klädkod är svart och vit. Man ska helst ha något vitt upptill och svart nedtill. Men det är så klart inget måste men väldigt kul om många följer den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar