måndag 5 december 2016

Var är snön?

I morse kändes det som att mer snö försvunnit under natten. Jag vill ha snö under december så jag hoppas verkligen att det kommer att börja snöa lite snart. Det blir så mycket ljusare och finare ute och mer julstämning med snö.
I lördags hade jag och Patrik våran Lill-Jul. Vad jag hade längtat och vi skulle även runt lunch ut och grilla. Jag hade fått lite ved utav pappa och Åsa utifall det inte skulle finnas några vid grillplatsen. Fast innan det blev lördag och Lill-jul så förberedde jag lite i fredags med att julbaka. Jag bakade saffransfudge, som blev goda och bra konsistens. Sen bakade jag knäck som jag ställde ute på balkongen, där blev dem lagom hårde men sen så fort de kom in i värmen blev de mjuka och kladdiga. Bakade också snabb kanelkola vars socker inte smälte men de smakade gott i.a.f. Ja man kan ju inte lyckas jämt men det är kul att baka.

När Patrik kom över sen i lördags hade jag värmt på glögg och tagit fram julgodis och pepparkakor.

Blev lite prat och fika innan vi packade ihop det vi behövde till grillningen och vandrade sen ut i stadsskogen. Vi tänkte gå till ett grillställe vid tomteskogen men när vi kom dit så var det redan flera barnfamiljer där. Jag kom på att jag sett några grilla vid dammen så vi fortsatte vår promenad dit bort istället och där satt inga. Vid trollskogen såg jag att där fanns ved att ta av men inte vid dammen så det var tur att vi tog med oss ved. Vi tände sen en brasa och jag provade braskotten nu och tycker att den funkade bra. Vi fick en fin brasa. Det var jättemysigt att sitta där. Brasan värmde på bra. Vi grillade korv och hade även rört ihop en pinnbrödsdeg som vi grillade. Jag hade med honung men tror att det hade blivit lite godare med sylt eller smör till, även om de var väldigt goda med honungen också. Vi hade även med oss varm choklad som var jättegott att dricka där vid brasan och avslutningsvis så grillade vi några marshmallows. Vi bestämde det att detta skulle bli en tradition, varje år vid Lill-jul ska vi ut och grilla så här. Det var så kul och mysigt.



Efter att ha varit ute i flera timmar så hade det börjat mörkna och blivit kallare. Vi gick hemåt och värmde oss och lyssnade på julmusik. Tog det bara lugnt en stund och sen öppnade vi julklappar. Jag fick ett jättefint halsband av Patrik.

Till middagen sen, som blev klar lagom till Så mycket bättre, så hade vi gjort Janssons frestelse och revbensspjäll.

Det blev en jättebra Lill-jul med mycket ätande, prat och julmusik på i bakgrunden. Längtar redan till nästa år.
Fast julmat kommer det att bli snart igen, lite mer än Jansson och revbensspjäll. Mamma, Hasse, Marcus, jag och Pernilla o co. Ska alla på julbord i Skarholmen på söndag. Jag har aldrig varit där men hört gott om det. Det ska bli jättekul.

Idag är det då 5 december och några luckor har man fått öppna i sina kalendrar. Jag vill visa några från Icas julkalender. Tycker den är fin och lite rolig.








Sen har jag fortsatt njuta av te-adventskalendern och kaffekalendern.

 

Jättegott te!

Idag efter jobbet så ska mamma och jag till kören, vi ska idag få besök av Marit Bergman och vi ska sjunga hennes senaste singel Ibland gråter jag bara för att tiden går. Det ska bli jättekul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar