måndag 18 juni 2018

Dagsutflykt med STA

Igår var jag och mamma på en dagsutflykt med STA. Det här till att åka på en dagsresa per år, minst, iaf. Vi åkte först ut till Järfälla för ett besök i en trädgård. Hon som bor där är konstnär också och hon visade upp sin vackra konst och ateljé för oss också.
Hon och hennes man köpte huset för 40 år sen och nu för ca 10 år sen, då kände hon att trädgården kännas rätt och så som hon strävat efter.










Hon visade oss 2 väldigt vackra bonsaier av kinesiska enar. Hon köpte dem när hennes dotter föddes och jag tyckte att hon sa att det var för 38år sedan, någon annan sa 28år så jag kan ha hört fel. Tid tar det i.a.f. att få till detta och när hon köpte dem bar de väldigt små.

På baksidan har de som en bergssluttning upp mot skogen och det var det hon fastnade mest för när de var och tittade på huset.


De verkar ha fått göra mycket med sin trädgård. Stora björkar har de bl.a. fått ta bort. En damm har de gjort också och där är det fullt med grodyngel nu.

Dessa kommer jag inte på nu vad de heter. Hennes pappa hade tagit med 2 små från sitt hemland till Sverige och hon hade aldrig trott att de till slut skulle bli så här stora.

Här kommer en liten rolig buske hon också hade fått en gren av sin pappa. Men hon gillade inte riktigt den men pga de stora rötterna får hon inte bort den och valde att klippa den så här.

Japansk lönn märkte man att hon tycker mycket om. Denna skulle jag vilja ha i framtiden och heter Osakazyku. Bladen blir vacker orangea på hösten.


Jag tycker att denna lönn också är väldigt vacker med sina limegöna blad men namnet på den kommer jag inte ihåg.


Denna söta växt med sina gröna blommor är en julros.

Sen hade hon dessa 2 vackra irisar, en i orangea toner och en svart/lila som inte slagit ut än.


Hon hade även flera jättestora fina rhododendrons. Tyvärr hade de hunnit blomma ut. Kan bara tänka mig hur vacker det var här när de blommade.


Jag tycker att denna ormbunke var så fin. Svarta stjälkar och små gröna blad. En bra marktäckare hon hade vid några rhododendrons. Jag fick en men vet inte om den klarade en dag så där i bussen men har lagt den i ett glas med vatten hemma. Tyvärr kommer den inte att kunna vara på min odlingslott men får se om den kanske kommer o trivas i en kruka om den klarar sig.

Sen åkte vi förbi ett slott, Görvälns slott. Därifrån njöt vi av den fina utsikten innan vi åkte mot Lidingö och en lunch på Millesgården. De har ett museum med skulpturutställning utomhus och trädgården verkar vacker men det var inträde dit och vi hann tyvärr inte gå in efter lunchen. Men lite av den såg vi från där vi lunchade.






Sen åkte vi bort mot en växtmarknad som anordnades av STA i samband med helgens Riksmöte. Jag köpte 2 rutor och 3 alunrötter. De ska jag plantera ut sen på lotten.





Jag fyndade också en ovanlig begonia roligt nog. 

Nu är det midsommar veckan och vi har stängt på jobbet på fredag. Då åker jag ut till Orsa Camping där Pernilla och co redan är och så ska jag fira midsommar där med dem. Det ska bli jättekul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar