tisdag 12 juni 2018

Fortsättning på Italien-resan

Dag 3, min födelsedag. Nu kände jag av de 2 första dagarnas vandring och jag var rätt trött i kroppen men vi ville ändå följa med på dagens vandring. Kvällen innan så sjöng man för mig och en i personalen. Han hade fyllt år den 2a och jag dagen efter den 4e. Sen grattade vi även ett par som firade sin bröllopsdag där den 3e.

Denna dag så gick det också brant uppför och man kunde välja sen att fortsätta en längre väg eller följa med på en plattare väg nerför. Vi valde det senare. Jag hade lite svårt att hänga med gänget idag kände jag som jag brukade. Kroppen blir trött när den inte är van. Men det roliga med denna väg var i.a.f. att vi fick gå igenom grottor och över en bro på vägen.




Fotade några blommor också så klart.


Det finns alltid risk för stenras runt berg och man har på flera håll längs vägar och så byggt upp inhägnader för att stoppa så att stenar inte åker ut på bilvägar och större stigar och så. Men man kan ibland se i backarna där stenar rasat ner och haft sönder tom träd. Vilken kraft det måste blir. Men under resans gång var detta inget vi såg eller hörde, kanske släpper stenar när snön smälter eller kanske efter där bergsgetterna hoppar omkring. På enda sättet vi drabbades av detta var att vi kunde få klättra över eller under en trädgren som låg i våg väg. Men vi märkte av det under dagarna att folk hade det som jobb att röja undan och rensa bort grenar och så längs vandringsstigarna.


Många hus som vi såg där borta var uppbyggda av sten så här men även nyare hus hade tak av sten på detta sett. Jag frågade en guide om det och det är visst stenar från omgivningen och det finns någon lag som säger att man måste använda sig av denna sten när man bygger hus men tror att det är just uppe i bergen man måste det för så var husen inte byggda nere i byarna även om man även där kunde se många hus med dessa stentak.


Det började regna på sen och vi tog skydd vid ett litet café som tyvärr var stängt när vi kom fram. Det var siesta. Annars hade vi tänkt ta en kaffe där. Men vi hade alla matsäck med oss och stod där ändå under tak och tog vår fika. Man kunde nu bli upphämtad av bil om man ville men vi var ett gäng som ville fortsätta vägen tillbaka ändå gåendes till hotellet. Då gick vi förbi en damm och här i bakgrunden kan ni se det orangea caféet.

Sen när vi gick vidare såg vi vid en bergsvägg att man verkade ha som en övningsvägg för bouldering. Jag var bra sugen på att pröva men gruppen traskade på och det var bara att följa med.

Vi gick förbi en restaurang där det även finns en grotta. Vi kunde kika ner lite mot den.


Sen under vandringarna kunde vi ibland gå igenom små byar och det är så vackert och kul att se hur olika de kan byggas på.

Vi såg några getter och en liten killing.


Sen när vi kom fram till Millefiori skålade Jessica och jag i prosecco då det ju ändå var min födelsedag.

Till förrätt denna dag vart det tomat och mozzarella sen till middagen vart det risotto med sparris och svamp. Jättegott. Jag tror att det var denna dag vi fick en chokladkaka smaksatt med kaffe till efterrätt.


Nu behövde vi en paus i vandrandet och jag och Jessica hade skrivit upp oss för en cykeltur. Vi skulle få låna BMX:ar och cykla nedför. Men först skulle vi cykla bort till en lift som skulle ta oss upp dit vi lunchade tidigare, i Chamois. Vi fick cyklar anpassade för våra längder och inställda så att sadel och så skulle vara på rätt höjd. Vi cyklade bl.a. lite i skogsmiljö och det var jätteroligt. Det var lite lerigt och så på sina håll och cyklarna blev lite skitiga och vi likaså.



Sen packade vi både in både oss och cyklar i liften.

När vi kom upp fyllde vi på med lite vatten. Det finns både som vattenkällor att ta vatten ifrån annars i naturen där är vattnet otroligt finns så bara det rinner vatten någonstans är det bara att fylla på vattenflaskorna.


Jag passade på att ta ut lite pengar också för att i Italien föredrar man kontanter framför kort. Så på flera ställen så var det bara kontanter som gällde men också många gånger att de ej tog kort om det inte gick över 20 euro.

Denna gång provade jag deras pasta bolognese. Jättegott, massa parmesan på så klart.

Sen blev det mycket nerför vi cyklade. Det gick fort och höll man sig i fram med de som cyklade lite snabbare med guiden där tror man vi var uppe i 65-67km/h.

På kvällen sen var då jag och Jessica gick ut och käkade pizza. Jag tog denna med lite starkare salami. Jessica bjöd mig på middagen som en födelsedagspresent.

Dagen efter sen på onsdagen så skulle vi till Chatillon och börja vår vandring. Vi gick igenom denna mysiga lilla stad och passade på att gå in i deras kyrka också.







Vi var bara 6 gäster och 2 guider denna dag. En jättehärlig liten grupp och vi gick alla i ungefär samma takt så det var jättebra. Det var en fin skogsväg uppåt och under vägen så växte det timjan nästan överallt och det doftade härligt.






Underbar utsikt vi alla njöt utav.



Denna vandring är nog favoriten. Vi hade så roligt under denna tur och vi sjöng ibland där vi gick. Johan som har det stora skägget hade med sig en flaska öl som vi skålade med när vi kom fram till upphämtningsplatsen.

Onsdag och Sveriges nationaldag, då blev dem hemmagjorda köttbullar och potatismos. Äppelkaka och hemmagjord vaniljsås till efterrätt dagen till ära.



Efterrätten njöt vi så klart av i bardelen. Även där hängde vi på kvällen.


På kvällen pratade vi också om kommande dags vandring. Det skulle bli en väldigt lång vandring och de som inte hade cyklat tidigare fick möjlighet att prova på det alt. gå en kortare vandring. Jag och Jessica ville så klart gå den långa.
Under denna vandring fick vi också se några bergsgetter, lite svårt att fota på långt håll.


Vi pratade om att ta lunch borta vid ett litet kapell som ligger vid en sjön men det var långt bort dit så självklart måste vi ta en liten mellispaus på vägen och njuta av utsikten.



Det var jättevackert uppe vid sjön. Man blev nästan lite sugen på att ta ett dopp.

Jag började bli hungrig nu och såg fram emot att komma fram till kapellet. Det låg på andra sidan sjön. Ett litet kapell högt där uppe. Vi var nu på ca 2100möh. Otroligt vackert var det. Äntligen lunch tänkte jag men nej vi skulle visst fortsätta upp mot en bondgård och där vid en äng skulle vi luncha.


Vi fortsatte uppåt och mer uppåt och sen kom det mer och mer snö och en del dimma på håll. Det vart kallare och ängen var inte direkt en äng än utan snö fanns kvar. Men det var bara att sätta på sig varmare tröjor och sen på med regnkläderna för det började regna lite. Inte så att det öste ner utan mer duggregn. Men hungriga som vi var så stoppar inte lite regn oss. Jag hade också med mig tjocka pannkakor som jag brett nutella på, otroligt gott var det då.

Några gick lite längre bort för att luncha med fin utsikt men där jag och Jessica satt var det lite lä så vi ville inte gå där ifrån.

Sen fortsatte vi mer och mer uppåt och mer snö. Det gällde att gå försiktigt ibland.


Äntligen sen var vi framme på toppen. Tjohoo så glada vi var. Jag kommer inte ihåg vilken höjd vi var på nu men tror det var 23-2400möh.



Skönt nog sen så skulle resten av vandringen nästan bara gå neråt. Vårt slutmål var ett litet bageri och där blev det en god cappuccino och chokladfylld godbit. Sen blev vi hämtade med bil. 2 tappra och en guide gick faktiskt sista biten hemåt till hotellet men den vägen hade vi gått förut, det var sista biten där med grottan. Så vi var inte så sugna på att gå den igen. Vi var trötta och ville hem och duscha.



Man hade skvallrat om middagen under vandringen. Hemmagjorda hamburgare. Det såg vi mycket fram emot nu. Mums säger jag bara.

I den lilla byn vi bor på fanns en liten butik som sålde ostar och charkuteri bl.a. Ägaren är jättetrevlig och pratade bra engelska. Jag köpte hem ost, bl.a. en till mamma som tack för att hon hjälpt mig med katterna och växterna hemma. Den osten kommer från korna som går uppe i bergen omkring oss. Han sa att den godaste osten kommer från den tidiga mjölken. Från när korna är uppe där vid maj/juni kanske in mot juli och korna betar violer och andra blommor där uppe. Den osten är klar sen i september så de har inga ostar klara än från i år. Fast den jag köpte är från förra året och då lagrad 1 år. Starkare då i smaken och god. Jag köpte även en liten bit som kommer från den sena mjölkningen, under hösten mot vintern. Den var mildare i smaken. 1900 kor går och betar då uppe. I förrgår åt jag lite ost och drack lite rött italienskt vin till.

Sen kom fredagen och avresedagen. Vi hade under middagen kvällen innan fått reda på att man strejkar på flygplatserna runtom i Italien och att det kunde drabba en del flyg. Några vart inställda så de kunde inte åka hem under fredagen som planerat. Vårat verkade gå som det ska. Så på fredagen åkte vi i god tid för det kan bli köer vid Milano. Det vart det en stund men sen lättade det upp. Vi hade hört att det skulle finnas en stor galleria vid flygplatsen så vi var ett litet gäng som lämnade in väskorna i som en garderob och slapp dra runt på dem i gallerian. Jag hittade en klänning, en jumpsuit och en t-shirt i en butik. Jessica köpte hem lite kläder till sina döttrar. Sen gick vi tillbaka för att checka in väskorna och tog en enkel middag på flygplatsen. 20:50 skulle flyget gå men sen stod det att den var försenad och skulle gå 21:30. Vi kom på strax innan 22 och fick då reda på att p.g.a. strejken så kunde vi inte lyfta förrän vid midnatt så i 2 timmar satt vi fast inne i flygplanet. Jag och Jessica bokade hotell i Nyköping för vi visste att vi inte skulle orka köra hemåt från Skavsta på natten. Jessica skulle ända ner till Öland också.
Det visade sig vara ett bra beslut. Vi sov knappt på flyget och somnade fort sen på hotellet. Jag hade tur nog parkeringstid till 03:00 och jag hämtade ut bilen 02:30. Jessica fick lite strul då hon hade parkeringstid till midnatt bara men hon kom ut så säkert blir det en parkeringsavgift hon får betala i efterhand sen.

Det var skönt att komma hem sen fast längtar lite tillbaka. Men nu blir det nya äventyr att satsa på. Jessica och jag ska ju göra En svensk tjejklassiker. 30 september ska vi springa en mil så måste öva upp inför det nu. Jag klarar att springa strax över 6km nu men måste börja förlänga den sträckan. Det blir också en del inköp att göra nu, längdskidor, våtdräkt, simglasögon, cykelbyxor och så skulle jag egentligen vilja ha en ny cykel. Jag skulle vilja ha en racercykel men de kostar en del så jag hoppas fynda på blocket, kanske kommer en del att börja sälja sina cyklar efter sommarens alla cykellopp. Jag ska hålla koll. Jessica hjälpte mig att räkna ut att en cykel i strl XS ska jag ha och det är inte så många i den strl ute när jag kikar runt nu men håller tummarna. Jag har verkligen fastnat för cykling efter att jag cyklade längs Göta kanal förra sommaren.

Sen blir det säkert någon mer vandringsresa för mig och Jessica, vi sa det att på nåt sett måste vi fira sen nästa höst då vi förhoppningsvis klarat Tjejklassikern. Vi får se vad det blir.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar