måndag 25 juni 2018

Midsommar i Orsa

I torsdags åkte jag till Orsa camping där Pernilla och familj redan varit på sen lördagen där innan. Jag åkte direkt efter jobbet så kom inte fram förrän till kvällen. Vi tog en fika och kvällen blev lugn. Sen på fredagen och midsommar blåste det rätt mycket, det hade det gjort under natten också så vi bestämde oss för att duka upp till långbord inne i förtältet hos Pernilla och Niklas. 3 andra familjer var där också vars karlar jobbat med Niklas. De brukar åka bort så här vid midsommar tillsammans samt en helg för kräftskiva.

Sen gick vi bort för att se när man skulle resa midsommarstången. Spelmän spelade och 2 kvinnor som kom med kyrkbåten sjöng. Det var trevligt men ingen av tjejerna var sugna på att dansa så efter en stund gick vi tillbaka mot husvagnen. Det var roligast borta vid lekparken.





Orsa camping är väldigt fint och Pernilla och Niklas bokade sen en plats på campingen igen nästa midsommarvecka. Det verkar vara väldigt mycket roligt man kan göra där i omgivningen. Jag får se om jag kanske får komma över nästa midsommar också som nu. Tycker det är mysigt att campa och midsommar i Dalarna med Pernilla och co. firar jag gärna tillsammans med igen.

På lördagen sen var det sandslottsbygge på stranden med blåbäret Bärra. Bärra tycker Greta mycket om, lite blyg först men sen vart det flera kramar och high fives. Niklas köpte sen ett badlakan med Bärra på och Greta vart jätteglad.


Vi tog en promenad sen bort till Orsa kaffestuga. Jättemysigt. Blev en fika ute på gården. 


Sen när vi gick hemåt hade man börjat med ponnyridningen på campingen och Greta vill rida på den lilla ponnyn. Stort leende hela turen runt.

Sen skulle vi grilla. Niklas passade grillen.



Grannarna satte upp en duk och hade med sig en projektor där man spelade upp matchen sen på kvällen. Det var då riktigt surt att Tyskland vann.

Efter middagen ville flera av barnen bada. Jag tycker att vattnet kändes så kallt. Runt 15 grader pratade man om att det var. Men flera av barnen badade på ändå.


Hemfärd sen på söndagen. Många som skulle hemåt men tycker att det flöt på bra ändå. Jag kände att det inte var nån idé att stressa så jag låg bakom Pernilla och Niklas husvagn på vägen hemåt till det blev 100 när vi närmade oss Gävle sen. Lika bra då att köra på lite fortare än vad husvagnen får. Vi tog en lunch på Savoygrillen i Bjursås. Husmanskost serverar de där och dagens lunch var panerad rödspätta. Jättegott. Fin salladsbuffé med tex strömming, gubbröra, sillar och sallader.

Kvällen sen blev lugn hemma. Nu är det bara att jobba på i 5 veckor till innan min semester börjar. Idag under lunchen ska jag hem till Maria. Jag ska få en stickling och så passar vi på att luncha tillsammans.

På onsdag sen har jag klipptid och sen på lördag ska jag kanske på en bujo-träff men om det är fint väder känner jag att jag nog hellre vill ut till odlingslotten. Vi får se sen när helgen närmar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar