måndag 11 juni 2018

Valtourneche, Italien. Början på resan.

Vilken vecka det blev i Italien. Jag och Jessica visste inte riktigt vad vi hade att vänta oss och det blev mycket bättre än förväntat. Vi hade bokat transfer och till vår glädje och förvåning så var det ett gäng svenskar som mötte upp oss. Jag hade förstått det som att det fanns någon svensk som jobbade på Hotell Millefiori men trodde att det skulle vara någon italienare som skulle hämta oss men det visade sig sen att han som äger Alpine Event också bor och jobbar vid hotellet och de anställda där är från Sverige och det var de som mötte upp oss på flygplatsen. Det kändes bra och tryggt. Jag kan väl säga det att informationen innan resan inte varit så bra och kunde ha varit tydligare men saker och ting ordnade sig.

Vi var många som skulle till Valtoruneche, 2 minibussar körde oss och under bilresan lärde vi känna några av dem som skulle bo där borta den kommande veckan.

De flesta bodde på Hotell Millefiori men några av oss bodde också antingen på Etoie eller ett 3e som jag nu inte kommer på namnet på. Nu kommer vi till infon som Jessica och jag missade, och även många andra.
Millefiori är då som "huvudhotellet". Därifrån utgår vi ifrån när det är vandringar etc och jag och Jessica hade inte förstått att detta gällde för alla som åkte på denna resa. Vi trodde att de vandringar och aktiviteter som vi kunde läsa om på Millefioris hemsida var för de som bodde där och vi hade tänkt höra oss för om vi kunde få följa med på någon aktivitet men de vandringar och så är för alla som åkte med Alpine Event. T.o.m. frukosten kunde vi utan extra kostnad äta där på det hotellet om vi ville. Jessica och jag åt frukosten först på vårat hotell men vi gjorde så sen att vi började gå till Millefiori istället sen och äta där för den var mycket bättre.

På hotell Millefiori hade man varje kväll en 3-rätters middag som man kunde boka in sig på för endast 19euro, dryck ingick då också. Jag och Jessica åt där varje kväll förutom en kväll då vi ville äta ute på en pizzeria och prova en Italiensk pizza. Som vi alla tyckte var jättegott.
Till middagarna dukade de alltid upp olika ostar och charkuteri. Öl, rött och vitt vin. Väldigt goda förrätter och huvudrätter serverades och vi satt vid 3 långbord och vi tyckte alla att det var ett mysigt koncept att kunna sitta där tillsammans och vi blev under veckan som en stor familj. Sista middagen tillsammans bjöd en man på sång, han sjön Sill av Galenskaparna och så bra han gjorde det och som vi fick skratta.
De första 2 dagarnas middagar kommer här i bilder.









Jag och Jessica hade kollat mycket på vädret innan vi reste och det såg ut som att vi skulle få regn hela veckan fast när vi vaknade på lördag morgon var det blå himmel och solen lyste. En glad överraskning. På kvällen innan hade vi fått reda på att det var inplanerat en vandring och att det skulle vara en mjukstart för veckan. Varje dag på kvällarna under middagen så gick man igenom hur morgondagen skulle blir. Då det var svårt att säga hur vädret kunde bli så var det lättast att se över hur vi kunde vandra på kvällen och sen för säkerhets skull hade vi även ett morgonmöte dagen efter. Vi hade fått mobilnummer till alla 4 guider och var det något var det bara att smsa eller ringa. Så den dagen jag och Jessica var ute och åt pizza istället smsade jag och frågade hur planen såg ut dagen efter. Så det var smidigt annars är det lätt att missa info. På gott och ont, en del tänkte nog inte på att man kunde göra detta och missade då vad som sagts under kvällen om de valde att äta ute någon annanstans istället. Men info fick vi sen då även på morgonen dagen efter.


På morgonen satte Jessica och jag på oss vandringskläder och vi tog med oss våra ryggor för dagsvandring då vi ville ta med bla regnkläder utfall regn skulle komma och även plats för termos, matsäck, vattenflaska och tjockare tröja. Man kunde för 5 euro plocka en matsäck från frukostbuffén att ta med.
Många hyrde gåstavar till promenaden och jag hade lämnat mina hemma då Jessica inte hade några. Vi tänkte att till denna mjukstartsvandring behövs nog inga vandringsstavar så vi körde utan. Vi gick från hotellet, en jättemysig vandringsstart. Vackert grönt överallt och små forsar.





Under veckan kunde vi se ruiner av hus som många gånger var som inbyggda mot klippor.


Efter nästan 2,5 timme stannade vi och tog en lunchpaus.










Nu skulle vi börja gå mer uppför och detta tror jag ingen tyckte var någon mjukstart. Vi fick kämpa oss uppför i skogen som i sicksack och vi flåsade på bra. Man sa till oss efteråt att detta kanske inte var en sån bra start samt att de borde ha stannat upp och låtit oss tagit pauser oftare men det är sånt guiderna tar lärdom av också så här i början.



Men fin utsikt var det längs vägen. Vid ett stop tog vi paus vid några ruiner. Så lustigt hur många små hus och ruiner det finns så där högt upp.








Sen kom vi upp till toppen och där hade man dukat fram kaffe, saft, nybakad jättegod banankaka och vattenmelon. Klockan var runt 14 då och vi började 9:30. Vi fick skjuts tillbaka till hotellet.



En väldigt bra sak är att de ofta hade som så att man hade flera möjligheter att välja emellan. Ibland kunde de ha 2 olika vandringar, ibland 1 där man gick till ett mål och efter det kunde välja om man ville fortsätta, eller vandra neråt eller bli upphämtade med bil. Så beroende på dagsformen kunde man välja sen hur man ville och orkade vandra.

När vi åkte med bilen mot hotellet så kom vi bakom ett gäng som vallade kossor och så blir det ibland. Det blir att man får ha tålamod och sakta köra efter till det fanns möjlighet att köra om.

Jag och Jessica duschade på vårt hotell och sen gick vi ner till Millefiori och tog ett glas rosé ute i solen. Riktigt härligt. I deras bardel hade de flera soffgrupper och självplock bland drycken. De hade en prislista och man plockade och skrev upp det man tog. Jättesmidigt.


Dagen efter sen till nästa vandring så bestämde vi oss för att ta med gåstavar. Det var jobbigt dagen innan och flera som hade tagit gåstavar sa att det hade underlättat jättemycket.






Under vägen upp så gick vi förbi ett minneskapell. Inbyggt i berget. Jättefin utsikt denna vandring också. Naturen är verkligen fantastisk där borta.

Jag försökte ta bilder på blommor jag såg längs vägen också.







Denna dag blev det lunchstop i Chamois. Man hade bokat bord åt oss ute och jag tog deras hemgjorda ravioli med salvia och hjortfyllning. Ser kanske inte så gott ut men det var det.

Här satt vi en stund i sköna solstolar och et god cappucino blev det också.


Pierre som jobbar på Alpine Event mötte upp oss vill restaurangen för de som ville ha skjuts tillbaka efter lunchen. Han kom ut med en bricka med 4 olika burkar och bjöd de som vågade smaka. Det var sockerbitar i och det visade sig att vätskan var smaksatt med bla chili i en burk och 3 andra smaker i de andra burkarna. Vätskan var sprit, 90-95%. Jag är glad att jag inte provsmakade. Men vi fick oss ett gott skratt över minerna på de som provsmakade fick.


Jag och några andra bestämde oss för att fortsätta gå. Hade vi tur skulle vi kunna få ta en topp. Tyvärr började det dugga och vi tyckte att vi hörde åska så då ville man inte chansa. Annars hade vi gått upp för Santuario Clavalité på 2530möh.








Så vi började gå en väg neråt där vi skulle komma till en liten lift. Den åkte vi ner till en parkering där Pierre kom och hämtade oss och körde oss till hotellet. Då var klockan runt 16.

Så det var de första dagarna på vår resa, jag fortsätter att berätta mer imorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar