onsdag 11 juli 2018

Ulriksdal och ut till Marias stuga

Jag räknar ner, 2,5 vecka kvar till semester. Jag läste idag om att värmen kommer och för att stanna. Jag hoppas det håller i sig till in semester också. Lite mer än 1 vecka har gått sen jag skrev sist, dagarna går så fort vilket på ett sätt känns skönt för att då kommer jag förhoppningsvis fort fram till semestern. Sen hoppas jag att tiden inte går för fort då se bara.
I lördags var mamma och jag till Ulriksdal. Vi besökte handelsträdgården och slottet. I handelsträdgården har man börjat sälja lite av självplocket de har där. Allt är inte redo än men det finns en lista som visar vad man kan plocka och där de plantorna här står också info om kilopris, hur man ska skörda dem och lite tips. Vi plockade inget denna gång men kanske om vi åker tillbaka och det finns mer att plocka ifrån.
De har också blommor man kan plocka, för buketter eller kanske att torka.

Vi lunchade och fikade på caféet. En jättegod gazpacho, lite sallad med ruccoladressing och en jordgubbspaj blev det.

Jag och mamma köpte några blommor. Vi köpte båda en Drimiopsis, tror den även kallas för syskonstjärna. Det finns olika sorter och är lite osäker på vilken exakt våran är. Har ingen bild på den men ska ta en sen.

Sen köpte jag en monstrea karstenianum/ Peru. Den kan man låta både få klättra eller växa från en högre höjd och få en häng-variant. Jag fick tips om att ha den i ampel så det ska jag nog ordna med. Nu står den på bokhyllan.


Jag köpte också en begonia escargot. Bladen blir som snäckformade.

Det blev också en söt liten viol, en hängviol. Har inte sett en sån förut. De hade planterat några i en stor kruka och de växer så fint, glömde ta kort på den men här är en på min lilla.

Efteråt gick vi till Ulriksdals slott där vi gick en jätteintressant guidad tur. Guiden Jonas var jättebra.



Vi gick också till orangeriet och tittade på statyer. Där fick vi bl.a. se skulpturer av den svenske konstnären och bildhuggaren Johan Tobias Sergel som hade sin ateljé vid Sergels torg, som sen fick sitt namn efter honom. Där inne tog jag inte ett enda foto, tänkte inte på det då.

Jag pysslande lite med blommorna hemma också under helgen. Planterade om lite och kollade till alla. Jag har några blommor hemma som jag ju sprayar vatten på med min vattenflaska. Jag ska börja koka vatten, låta kallna så klart, och sen spraya med det vattnet för flera vill inte ha kalk. Nu är jag ingen kemiexpert, har läst tips och det pratas om kalkkristaller och så. Men i det hela verkar det kunna hjälpa lite att koka vatten och jag vill iaf se om det kan hjälpa min ena calathea som får lite brunt på bladen.

Min ena chili dog förut men denna som ska få svarta chilin växer på och har börjat få blommor.


Jag försökte fixa lite med min Hjärtan på tråd. Växer som ogräs nästan. Ibland slingrar den ner bakom elementet och då får jag dra upp dem och peta in trådarna bland de andra.

Sen är det så kul nu med pelargonerna och alla knoppar. Så många är på väg att få blommor.







Min Occold Shield blommar nu.

Flera av mina "vanliga" också som jag inte har namn på men som jag tror bl.a. är tidiga års "årets pelargon".

Årets blommar för fullt.

Jag var i söndags ut sen till lotten för att vattna blommorna.

Min lilja som jag vann tidigare i år har slagit ut sin första blomma nu. Så vacker.

Sen passade jag på att plocka lite krusbär och röda vinbär.

I pallkragarna växer det på.



Sen plockade jag med mig några såpnejlikor som jag nu har i en vas hemma i hallen. De doftar så underbart.

Min vän Maria är uppe i sin familjs stuga i Fårskär som jag besökte i söndags. Man åker ut mot Skutskärshållet fast detta ligger innan. Om jag minns det rätt så ägde Marias farfars morfar en massa mark där som han blev tvungen att sälja av. Sen köpte Marias farfar tillbaka mark. Bla där vi sov. När man kör in kommer först en större stuga och sen ligger denna lite bakom. De har flera släktingar som har stugor där, hennes moster har en stuga där och när jag körde förbi den såg jag en höna i keramik som påminde mycket om den höna jag fått av Maria som hennes moster gjort. Å jo det stämde, det var hennes stuga och keramikhöna. Hennes moster gör jättevackra saker i keramik, även muggar och sånt.

Vi tog en promenad till en sjö genom, men det var tyvärr mycket mygg där i skogen. Längs vägen var det en massa smultron och i skogen såg vi att blåbär redan kommit. Men vi ska dit sen i höst för då ska jag med och plocka svamp. Inte för att jag äter kantarell, det är roligt att plocka ute i skogen där emot. Men jag ska ge bort det jag får men också prova att torka lite för framtida vandringar. Kanske blir de mildare i smaken då och funkar bättre för mig.

Sen dagen efter skulle jag till jobbet så det blev att åka iväg i tid och det var jättelugnt längs E4:an. Många som säkert har semester nu.

Nu till helgen har jag inget inplanerat och då det ska bli fint väder så blir det ut till lotten iaf en dag och sen får jag se om jag inte tar en vandringstur i hågadalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar