måndag 10 september 2018

Varma septemberdagar

Vilken varm och  skön september-helg vi haft. Jag var lite orolig över lördagen då det pratades om att det skulle komma regn men jag och Maria klarade oss från det när vi besökte Ulriksdal i lördags. Vi provade på trädgårdsyoga, jättehärligt att göra det utomhus. Sen var vi på 2 föreläsningar, Höstplantering av vårblommande lök och Grönsaker - höstsådd och plantering. Det var intressant, bl.a. fick vi lära oss att man kan äta dagliljors blomknoppar. Man kan bla fritera dem. Kanske något jag ska prova framöver om jag får chansen.


Självklart lunchade och fikade vi där på deras café. Alltid så gott.

Sen köpte vi så klart blommor. Det gå nog inte att komma tomhänt där ifrån. Jag köpte en Philodendron Little Hope.

Sen blev det en Blankbräken Osaka.

En liten murgröna som får variegerade blad.

Den fjärde plantan jag köpte står det doryopteris pedata, en kantbräkenväxtart. Men jag vet inte exakt vad det är för bräken. Den påminner om både antennbräken och handbräken men de heter doryopteris cordata och palmata. Så det är än så länge ett litet mysterium.

På hemvägen åkte vi förbi IKEA för att leta efter en kruka till Marias nya planta. Hon köpte en jättefin papegojblomma som får vita blommor.

Jag passade på att köpa denna prydningsställ till mina blommor. Sammanhang heter den.

Sen såg jag en jättefin Philodendron som jag ville ta med hem men den kostade 700kr. Har jag tur så kanske jag hittar en mindre eller en stickling av den sen. Den heter Ring of fire. Bild från Instagramkontot Human_among_plants.

En annan Philodendron jag vill ha heter Pink Princess. Bild från Instagramkontot urbntropic.

Jättenöjd med denna dag och på söndagen sen, igår, så fortsatte trädgårdstemat med ett besök till odlingslotten. Jag hade först bara tänkt att plantera mina växter jag köpt till lotten tidigare. Men det var så mycket ogräs. Jag kunde inte lämna lotten så utan satt igång och rensade på. Jag rensade bort allt utom vid vinbärsbuskarna. Jag var rätt slut då och jag hade fått blåsor på min högra hand så det gick inte längre.
Jag passade på att plocka med mig lite trädgårdsportlack och rädisbaljor.

I pallkragen vid rädisbaljorna såg jag nåt annat som grodde. Jag drog upp dessa 3 och jag tror det är rättikor. Nåt jag inte odlat där. Jag undrar hur de kom dit, om det kanske följde med sånna från i fröpåsen med rädisbaljefröna Jag har smakat lite på en och det måste vara rättika. Men jag blir samtidigt lite osäker. Ska jag våga äta dem


Valdag var det igår med valvaka. Jag satt och följde den och samtidigt kikade jag in på FB emellanåt. Jag hade tur, en tjej gav bort 3 sticklingar av Monstrea variegata. Jag vart nr 2 och ska få en skickad till mig idag. Jag håller tummarna för att den kommer fram ordentligt och rotar sig bra. Jag behövde bara betala porto på 58kr. Så himla glad. Den har inte så himla mycket vitt på sitt blad och jag har hört att kommande blad blir ungefär som den stickling man har tagit så kanske får jag inte blad med mycket vitt på sig men tycker den är så himla fin ändå.

Kommer ni ihåg när jag fyndade min Klock Äng vas? Jag hade samlat ihop poäng länge hos GFK och bytt in till presentkort på Cervera. Nu är det dags igen. Jag har fått ihop presentkort på 800kr och det jag ville unna mig själv nu var Klong ljusstaken Constella. Den har jag tittat länge på. Man kan både ha ljus i den och köpa till vaser att ha blommor i. Det ska jag göra sen. Det känns otroligt roligt att efter att ha samlat på så länge kunna unna sig själv något jag aldrig skulle köpa till sig själv annars just för att jag tycker att de kostar så mycket. Men nu hade jag presentkorten och jag tänkte vänta in när de har event som klubbdagar eller så då man kan få rabatt på köp. Jag trodde jag skulle behöva vänta till oktober eller så men jag behövde inte vänta så länge. Jag fick ett mail idag med erbjudande där jag får 100kr rabatt för varje 500kr. Jag får 200kr i rabatt på mitt köp. Så jag gick till Cervera under lunchen och nu äntligen äger jag denna fina ljusstake. Längtar tills jag kommer hem och får ta upp den och tända ljus i den. Det jag fick betala för den var endast 129kr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar