onsdag 22 april 2015

Starten på en blogg av en amatörodlingsentusiast






I denna blogg ska jag uppdatera allt från mina krukväxter hemma till odling på balkongen och på min odlingslott. Följa hur allt växer på, testa på nya saker och säkert lära mig av en massa misstag.
Som nu i lördags förodlade jag några paprikafröer. Jag brukar spara toarullar som man lätt kan klippa till små krukor som är en perfekt start när man förodlar, jag ska visa i ett annat inlägg hur man gör dem. 14 fröer var det i påsen och 14 små toarulle-krukor gjorde jag. Men nu vet jag inte om det kommer att bli något för jag använde mig av en sprayflaska som jag hade glömt att jag förra sommaren hade haft i lite grönsåpa. Jag hade en chiliväxt som drabbades av bladlöss och provade spraya den då med en blandning av vatten o grönsåpa. I måndags när jag skulle fylla på med mer vatten så kände jag att det luktade grönsåpa om flaskan. Så under helgen nu har jag sprayat på jorden vatten med lite grönsåpa i. Det kanske inte fröerna gillar. Men man vet aldrig, kanske har jag tur och de börjar titta upp snart.
Sen till nästa misstag. Det är att jag inte tänkte på min jordtokiga kattunge. När jag kom hem i måndags var det jord i hallen. Hon hade troligtvis sprungit runt och lekt men en av krukorna. Nu har jag tagit plastlock och låda som jag hade sparat från när jag köpte vindruvor sist. Ett perfekt litet växthus. Men nu satte jag lock och låda över krukorna och Nova, som kattungen heter, har än så länge låtit dem vara.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar