fredag 24 april 2015

Toarulle-krukor och origami-krukor

Så här enkelt gör man små krukor av toarullar. Har man längre som från hushållsrullar kan man så klart dela dem, samma med de vanliga toarullarna, som jag gjorde, om man vill ha dem lite mindre.

När man trycket ihop och plattar till den så blir det ju streck på sidorna. För att få den fyrkantig är det lättast att följa dem så när man trycker ihop den igen för att få fyra kanter så trycker men så att streck nuddar streck.
Sen klipper man upp en liten bit längs strecken som ska bli flärpar man viker in så att det bildas en botten. Antingen kan man vika som på en karting så att det håller ihop eller bara sätta dit en liten tejp bit.


Sen köpte jag igår tidningen Allt om trädgård Fixa och där visade man hur man vek origami-krukor. Som också kan användas till annat som tex förvaring. Dessa söta pappkrukor har jag även sett på hemsidan Pinterest. Jag har tänkt prova göra sådana ett tag och igår kväll satt jag och provade att göra några. När man väl fått in knepet så gick den andra krukan väldigt snabbt och lätt att göra. Det var botten för mig som var det knepiga först att få till men när jag väl lyckades trycka och peta vid rätt "vikningar" så fick jag till det.
1) Vik papperet dubbelt, de korta sidorna mot varandra.
2) Fortfarande hopvikt vik den vänstra kanten mot högerkanten och vik upp igen.
3) Vik den vänstra kanten mot mittenstrecket och upp igen. Samma med den högra kanten.
4) Vik de övre hörnen, från mittlinjen, så att de övre kanterna nuddar det yttre strecket.
5) Lättast innan man gör detta är att vika tillbaka först till baksidan också i punkt 4 och sen vika upp. Vik nu in papperets mittlinje så att de diagonala strecken möts.
6) Vik ytterkanterna mot mittstrecket, fast bara ovansidan till mittstrecket i fram. Papperdelens undersida vik mott mittvecket på baksidan.
7) Vik ner den trekantiga toppen, både mot framsidan och sen mot baksidan.
8) Vik upp den nedre delen, man ska fälla in papperets kanter bakom de diagonala hörnen så vik bara upp så långt som de skulle komma upp bakom de diagonala hörnen.
9) Vik in kanterna bakom de diagonala hörnen.
10) Öppna fickan.
11) Fäll ut botten så att den blir platt och fyrkantig.
12) Så att den kan stå på ett bord.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar