fredag 10 november 2017

Unicorn cake

Igår och i morse nu så har jag hållit på med min enhörningstårta. Igår gjorde jag bottnar och då jag skulle göra flera istället för en stor och dela så tyckte jag det skulle vara smidigast om jag köpte pajformar i aluminium.
Receptet hittade jag på en blogg som heter Sockerrus. Dessa bottnar har hon själv gjort när hon ska göra lite högre tårtor eller när hon behöver färga bottnar. Där emot använde hon formar som är 10-14cm och mina var 18cm. Så istället för 6 små formar tänkte jag att jag kunde göra dem i 3 formar. Men det kändes lite lite när jag fördelade dem i 3 så det blev att jag fördelade smeten i 2 formar istället och gjorde en till sats som jag fördelade i ytterligare 2 formar. Så här i efterhand hade en smet nog kunnat funka i 3 formar som då blivit lite tunnre bottnar men detta tror jag blev bra det ändå. Jag hade också i 1dl strössel per smet för att få lite färgprickar i bottnarna. Detta ska ju ändå bli en enhörningstårta.

Receptet på bottnarna:

White Velvet Cake

70 g äggvitor (ca 2 st)
1 1/4 dl mjölk
0,5 tsk vaniljpulver (1 tsk vaniljsocker)
2,5 dl mjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
85 g smör, rumstempererat
Ev lite pastafärg (karamellfärg)

Gör så här:
Vispa ägg, mjölk och vanilj. Ställ äggblandningen åt sidan. I en annan skål blandar du mjöl, socker, bakpulver och salt. Kör smöret i micron några sekunder så att det blir lite rinnigt. Tillsätt sedan smöret till mjölblandningen och rör om. Häll i 1/3 av äggblandningen och rör om. Tillsätt ytterligare 1/3 av äggblandningen och rör om. Häll i det sista av äggblandningen och vispa till en jämn smet. Tillsätt eventuellt lite färg.
Fördela smeten jämnt mellan 6 stycken 10-14 cm formar (jag använde aluminiumformar man köper i vanliga mataffärer) och grädda på 175 grader i ca 10 min (kolla av med sticka, den ska vara torr).

Eftersom jag hade lite större formar tog de längre tid på sig att grädda men man får hålla koll med stickan.
 
 
Sen passade jag på att göra horn och öron av sugarpaste som går att köpa nu i de flesta matbutikerna. Jag köpte vit för att sen måla dem med lite guldglitter. Man blandar ut glittret med tex essens eller alkohol fick jag tips om. Jag tog lite alkohol men nog lite för mkt för guldet blev väldigt ljust när jag målad på men något att tänka på till nästa gång. Innan man målar på måste de torka lite först och det brukar räcka med att man väntar ca 10min.
 

 
När tårtbottnarna svalnat ordentligt så bredde jag på ett lager med lemon curd, ett med dulce de leche och ett med hallonsylt. Sen fick den stå inne i kylen över natten.
 
Sen ställde jag klockan 2 timmar tidigare i morse för jag skulle dels göra en väldigt vit frosting att klä tårtan med sen en marängsmörkräm som jag ska färga och dekorera med.
 
Den vita frostingen heter Angel Feather icing med citron och här kommer receptet.
 
3 äggvitor
225 g socker
200 g vit sirap
3 msk vatten
1/2 tsk vinsyra
1/2 tsk salt
1,5 tsk citronessens
Gör så här:

Häll i alla ingredienser förrutom citronessensen i en skål i rostfritt stål eller keramik.
Koka upp vatten i en kastrull och sätt skålen över kastrullen.
Med hjälp av en elvisp vispar du smeten fluffig. Det tar runt 5-7 minuter innan du får som små toppar på smeten (precis som när du vispar äggvita). Den ska vara så pass stel att den inte rinner ut om du skulle vända på skålen.
Rör i citronessensen under vispning.

Frostingen blir fluffig, len och stelnar inte. Väldigt vit och fin i färgen. Här lärde jag mig sen mitt nästa misstag. Det gick inte att dekorera stora blommor på kanterna mot denna fluffiga frosting, de bara gled neråt. Men då har jag lärt mig det också.




Sen skulle jag göra marängsmörkrämen. En kräm som inte alltid är lätt att få till. Jag hittade en blogg med väldigt bra tips, länk kommer här. Receptet är:

3 äggvitor
250 g socker
350 g rumstempererat smör
2 tsk vaniljsocker

Såhär gör du: Koka upp äggvitor och socker i vattenbad över en kastrull, rör hela tiden om med en mindre visp. Värm äggblandningen tills den är uppe i 65 grader, eller tills sockerkristallerna helt och hållet smält. Ha ner blandningen i en rostfri bunke och vispa i 10-15 minuter, då ska marängen vara helt sval och fluffig. Ha ner små bitar av smör medans du vispar på låg hastighet, vispa sedan till rätt konsistens. Ha slutligen ner vaniljsockret.

Jag missade det jag tänkt göra på slutet, vispar man på en extra stund på slutet får man bort mer av smörsmaken hade jag fått tips om men det glömde jag så den har en liten smör-smak men som jag hoppas blir bra tillsammans med den vita frostingen.
Jag delade upp i 3 små skålar och färgade med karamellfärg i färgerna rosa, grön och gul. Sen dekorerade jag med blommor på tårtan och lite på sidan. Jag fick på sidan göra små duttar bara för annars gled de bara neråt. Jag dekorerade ändå med några blommor nere vid kanten för det ska vara som en hästman som går och fortsätter neråt.

Sen provade jag att dekorera med öron, horn och ögon. Hornet tog jag bort sen när jag fraktade den till jobbet. Får sätta dit det sen innan det ska serveras för blev lite större än jag trott. Om jag gör en sån här tårta igen ska jag göra hornet mindre och lite annorlunda. Men nu syns det väl ändå extra tydligt att det är en enhörning. Jag är lite osäker på hur smaken kommer att vara, hade kanske behövt mer fyllning i tårtan, men det visar sig ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar