måndag 12 mars 2018

Äventyrsmässa med tältning på taket

I fredags mötte jag upp Emma R. efter jobbet och vi tog då förväntansfulla tåget in till Älvsjömässan. Vi såg verkligen fram emot detta. Alla små äventyr man kan få in i vardagen gör så otroligt mycket och vi sa det att vi måste hitta på fler sådana här roliga saker framöver. Vi har bestämt det att vi ska paddla kanot i sommar, man kan hyra och paddla från Sollentuna till Uppsala via Ulva kvarn. Sen i höst ska vi med ett gäng och klättra i grottor. Ska bli så kul. Sen under mässan tävlade vi en massa också så vi håller tummarna för att vi vinner fina priser och äventyr.

På mässan så har de ett område utomhus som heter Bushcraft-området, där så lagades det mat och man kunde prova tälja och företag stod även där ute och gjorde reklam för sina saker. Det var där vi skulle samlas, vi som skulle tälta på taket. Vi skulle äta lite middag först och lära känna varandra lite sen innan vi skulle upp och tälta på taket där till mässan. Man såg vilka som skulle tälta för det var vi som kom med ryggsäckar in på området.

När alla var samlade så presenterade Fredrik Hjort sig och berättade lite om hur dagen skulle se ut. Sen hade han till hjälp sin vän Babek som är friluftspedagog. Till middagen hade man ordnat mjukkonserver och det är något som jag inte hade testat innan. Maten är färdiglagad och ligger i ett skyddande laminat med hållbarhet på runt 3 år. Man kan lägga påsen i ett vattenbad eller i en värmepåse just för mjukkonserver. Värmepåsar fick vi och de aktiveras med lite vatten och efter 10min ca är maten klar. Väldigt smidigt och gott. Nackdel är väl priset samt så är de lite tyngre än tex torkad färdigmat.

Efter middagen blev det kaffe och fika men sen så skulle vi gå och möta upp en vakt för en säkerhetsgenomgång och sen visas upp till våra tält. Tälten är från Exped Sverige och förra året firade man 20år och hade tagit fram ett jubileumstält. Det är deras Exped Orion II som de då tog fram i en gul färg för firandet. Det är ett 4-säsongstält som man kan sova i året om. Jag tyckte så mycket om det, lagom stort 2-manna som även skulle funka bra att ta med om man skulle tälta själv. Inget prassel eller kondens i tältet. Jag hittade den på rean i en webshop så nu har jag faktiskt beställt ett till mig själv. Jag sökte så klart runt efter olika recensioner först och kunde läsa en massa bra om det tältet. bl.a. om ett par som reste runt i Island i flera månader med det och där prövades tältet i olika väderförhållanden. På rean fanns bara det gröna tältet men det blir så bra det med.
Foto: Fredrik Hjort

Inne i tälten fanns en färdigpumpad luftmadrass och en vi själva skulle blåsa upp. Men detta är inget självuppblåsande liggunderlag eller som man ska använda pump till utan med händerna. Emma och jag förstod då inte hur man tänkt med detta... kanske att man ska slippa släpa på pump då man använder handkraft. Man ska inte blåsa upp underlag med munnen för då kommer fukt med in som kan göra underlaget kallare.
Det var så jobbigt. Bra nog så fanns det som 2 händer utmarkerade på madrassen. Vid ena handmarkeringen finns ett hål där luften ska in och när man fått in luft håller man för hålet och med den andra handen som trycka in luften i madrassen. Fick in snitsen snabbt men vad jobbigt det var. Aldrig att jag köper en sån madrass. Det var svårt på slutet när det nästan var fullt men man ändå ville få in det sista så madrassen inte blir för mjuk.

Men vi fick till det sen och sovsäckarna vi fick låna var sköna och jag sov bra där i tältet. När vi vaknade snöade det lite. Jag hade trott att vi skulle äta frukost inne i tälten med det fick vi göra sen inomhus. Det var iof skönt att komma in i värmen.
Foto: Fredrik Hjort



Vi fick också när vi vaknade våra fina mössor som visar att vi sovit på taket. Jätteskön också så kommer att använda den mycket.

Foto: Fredrik Hjort

Sen gick Emma och jag runt och kollade på mässan. Vi stötte på en jobbarkompis till Emma som gjorde oss sällskap sen där inne. Det var roligt att kolla där på mässan men det hade varit kul att få se fler företag som kanske hade mer kläder och utrustning för uppvisning där på mässan. Nu håller jag tummarna för alla tävlingar vi gick med i.

Söndagen sen vart rätt lugn. Jag lagade till en massa matlådor och råkade spilla ut kokhett vatten på min stackars vänstra fot. Is över foten och hoppas på det bästa. Vaknade i morse med en stor brännblåsa som tyvärr gick sönder när jag satte på skon. Men köpte sen på apoteket ett självhäftande högabsorberande förband som ska kunna sitta på i flera dagar så borde det få läka på i lugn och ro. Lite klumpig ibland.


På torsdag efter jobbet ska jag träffa Hanna som jag lärde känna i Japan. Hon har bott i Belgien i flera år men nu flyttat tillbaka till Sverige. Vi har inte setts sen hon gifte sig borta i Belgien så ska bli jättekul att ses igen. Äldsta dottern Elsa ville med och hon fyller nog 10år i år. Jag tror att när de gifte sig var nog Elsa runt 3år bara så det var ju ett tag sen.

Sen på lördag ska jag med Åsa, hennes syster Eva och kanske David på teater. Vi ska se på Ett skri i natten. Anders Lundin och Hans Marklund ligger bakom denna pjäs. Beskrivningen på Stadsteaterns hemsida:

Ett ensligt gods, en mörk och stormig natt år 1938. Det är tjugo år sedan godsets ägare, den excentriske miljonären George Stanley avled. Nu samlas släktingarna för att läsa testamentet.
Ovädret gör att strömmen går och att vägarna blir oframkomliga – ingen kan ta sig därifrån. Givetvis vilar en förbannelse över godset, men dessvärre också över själva pjäsen. Varje gång den satts upp har den drabbats av förödande olyckor och galna missöden.

Tror den kommer att vara väldigt bra.

Sen på söndag ska jag och mamma på UTS årsmöte. Blir lite genomgång och det var intressant sist att höra och sen få lite information om eventuella planer inför nästa år. Sen blir det fika och jag tror att de brukar ha lite lotteri. Minns jag det rätt så var det vid detta möte förra året man även sålde pelargonsticklingar. Då kommer jag inte att komma hem tomhänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar