tisdag 27 mars 2018

Pelargonsticklingarna

Som jag lovade igår skulle jag återkomma med namnen på de pelargoner jag köpte på trädgårdsmässan. Jag köpte 2st Bornholm som jag även köpte förra året samt en Dr Westerlund. Men de jag inte kom på namnet är dessa. Jag har googlat fram bilder på blommorna, ingen av mina blommar än.
Snow Witch, en fingerpelargon.


Bontrosai, vilken rolig och annorlunda doftpelargon. Doftar citron och bladens krusning beskrivs som påverkad mutation. Från Nederländerna och svagväxande så kommer nog att förbli liten ett tag.

Michelle West, en miniatyrpelargon.


Nutley. Hittar inte så mycket information om den förutom då att den är enkelblommande med rosa/vita fina enkla blommor.


Leoni Helborow, hittar jag inte heller någonting om. Kommer att få vackra blad och rosa blommor, enkla.


Rookley, ser lite ledsen ut men hoppas den tar sig. Denna är så vacker, det är både en stjärn- och äggskalspelargon.


Vitifolium, denna vilda pelargon är en näveväxt som först beskrevs av Carl von Linné. Den ingår i släktet pelargoner. Denna kan bli rätt hög. Lite förståeligt av namnet att döma, vitis = vinranka och folium blad, dvs vinranksliknande blad. Kanske kommer att växa på nästan som en vinranka, vi får se.


Distinction (1874). Bladen kommer att få vackra mörka ringar. Mycket speciell.


Sen har jag äntligen bestämt mig för vad temat ska bli i April i min bujo, det blir snödroppar. Bra inspiration och idébilder från Pinterest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar