tisdag 6 mars 2018

Slottsträdgården i Ulriksdal och längdskidor

I lördags plockade jag upp Maria och Patrik då vi skulle åka till Slottsträdgården i Ulriksdal och shoppa loss där. Maria hade hört att de fått in en monstrea-sort hon velat ha i många år och nu hade de 3st kvar så vi höll tummar och tår för att de skulle ha en kvar när vi kom dit.
Patrik och jag hade inte varit där tidigare och vi vart så imponerade. Jättefint och så många fina växter och inredningssaker de har där. Redan vid entrén möttes vi av vackra blomsterarrangemang.




Vi gick först runt och tittade. Krukväxter, snittblommor och så klart självplocket av tulpaner. Men det skulle vi spara till sen. Efter att vi gått runt så hittade vi sen till slut Marias monstrea, en enda hade de kvar och hon vart så klart överlycklig. Hon köpte den och fick ställa den bak vid kassan som tur var. Så kunde vi gå till trädgårdscaféet och sen shoppa.




Inne på trädgårdscaféet hade man ett dessertbord med så mycket gott. Vilken beslutsångest. Vi bestämde det att vi köper lite olika bakverk och fikabröd och så delar vi allt mellan oss. Jag kunde inte låta bli utan var tvungen att köpa den stora och fina keylime-pajen med det stora marängfluffet på. Men jag var hungrig också så jag köpte en macka med en god kikärts- och paprikaröra i bl.a. Allt bröd bakar de visst själva. Jättegott var allt.

Sen gick vi och plockade tulpaner. Jag plockade 5 tulpaner med lökarna kvar. De heter Flash Point och kommer att bli nästan hallröda i färgen när de blommar.




 

Sen fastnade jag för den knallröda Lion king som jag ville ha i min klong-vas hemma och till dem dessa vackra vita tulpaner jag tyvärr glömde ta namnet på. Jag köpte till blåbärsris till dem också.



Sen hade de några pelargoner men jag vill spara inköp av det till Nordiska trädgårdar.

Med mig hem sen fick jag en Moses stentavlor, Kalatea Flamestar och en liten planta jag glömt namn på och fota så kommer sen.


Jag köpte också en jättefin ampel.

Jättenöjda var vi allihopa och på hemvägen åkte vi sen förbi Steninge och kikade innan vi åkte hemåt.

Dit kommer jag att åka flera gånger. Tyckte mycket om den handelsträdgården.

Sen på söndagen åkte mamma, Hasse, Marcus och jag längdskidor borta vid Fjällnora. Mamma och Hasse har egna men Marcus och jag hyrde. Man kunde åka på sjön längs skridskospåren och hela sträckan var upp ända 11-12 mil beroende på hur man åkte. Vi åkte nästan hela varvet, tog en lite kortare men samtidigt ändå lång. 6-7km blev det.



Jag är lite sugen på att skaffa egna sen och även långfärdsskridskor men ska avvakta till lågsäsong och se om jag hittar några bra erbjudanden då.

Nu till helgen så är det vildmarksmässa i Älvsjö, Exploreoutdoors. Jag har varit sugen ett tag på att gå på den så det ska bli kul. Tyvärr har jag hört att den var bättre förut och att det nu mer blivit inriktat på naturfotografering samt att de utställare som kommer dit är mest de som ordnar paketresor. Men vi får se, ska dit iaf på lördag. Kanske redan på fredag. Några kommer att ha chansen att tälta på taket från fredag till lördag. Äventyraren Fredrik Hjort ligger bakom detta och det kommer att ordnas med tält, sovsäck etc samt middag och frukost. Det vore jättekul om jag och Emma, som jag ska dit med, får ett av tälten. Svar kommer förhoppningsvis under denna dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar