söndag 17 juli 2016

Äntligen semester

Den här veckan gick skönt nog fort och emellanåt kändes det så overkligt att det äntligen snart var dags för min semester. I onsdags gick jag och Patrik på bio och i torsdags träffade jag Emma, Sandhra och Jenni. Vi gick till Hamnpaviljongen och åt en god middag. Jag valde blåmusslor med pommes och aioli och det var riktigt gott. Sen skönt nog var det fredag och när arbetsdagen äntligen till slut var slut vart det semester. Jag liksom flera andra som jag känner började sin semester då och la upp härliga bilder på att deras semester nu äntligen börjat. Jag ville också fira in min semester så när jag sen kom hem tog jag ett glas vitt vin och en av mina nya favoritglassar, veganglassen från Holly & Dan som är kokosmjölksbaserad. Den finns i 4 smaker, blåbärsglass med saltlakrits, vaniljglass med jordgubbssylt, mango- och passionsglass med en touch av chili och till sist den glass jag njöt av i fredags, mörk chokladglass med jordnötskross. Den är den ända av dem jag hittas provat men jag ska prova de andra smakerna senare.

Igår sen så trodde jag först att jag bara kommer att vilja ta en lugn dag hemma o vila upp mig men jag vaknade pigg och kände mig redo för att ta mig an odlingslotten min. Det var då bra att jag hade den energin för det behövdes. Det kändes som att det var en djungel på min lott. Så mycket ogräs att ta tag i. Marken hade blivit rätt hård så det var inte lätt. Jag fick använda spaden mycket. Längst upp på lotten där mina vinbär bl.a. står finns en jättejobbig ogrässort som inte går att gräva bort för det är så mycket tjocka rötter som går långt under jorden. Jag var väldigt trött och bestämde mig för att bara riva bort det mesta så jag kunde ta mig fram i.a.f. Jag tänkte det att nästa gång jag kommer ut dit kan jag ta tag i "baksidan" bättre. Nu kunde jag komma fram och smaka på vinbären och plocka på mig rabarber. Nästa gång ska jag plocka vinbär och hallon bl.a.




Mina rädisor, rödbetor, ärtorna och grönkålen växer. Jag har även smultron mellan två pallkragar. Jag kunde plocka en rädisa med mig hem. Även några blommor. Jag fick några blommor av en tjej där på lotten och hon fick några såpnejlikor av mig.









Här bland mina bär och rabarber planterade jag min blåbärsbuske. Den vill ha lite lä och jag hoppas den ska trivas här. här ska det plockas bär nästa gång.





Jag fick plantor av mamma, prydnadspumpa och solrosor som jag passade på att plantera på lotten också.



Blomsterlökarna som jag planterat från Holland tittar fram i pallkragen. Fast de syns knappt av allt ogräs. Men jag prioriterade igår att plocka bort det värsta runtom där jag går på lotten. Tog lite ogräs från rabatterna men även där måste mer bort sen. Men fastän mycket är kvar att plocka så kändes det så skönt att ha fått röjt  undan det värsta. Ser fram emot att fortsätta fixa och även koppla av ute där på lotten under semestern.








Idag så bestämde jag mig för att ta en långpromenad bort till mamma och Hasses kolonilott. De skulle egentligen hämta mig innan vi åker ut till Pernilla och co för grillkväll men tänkte att det kunde vara skönt och komma ut och gå lite. Jag passade på att lussa på sommarpratarna på P1 medans jag gick. När jag gått en halvtimme kom jag på att jag glömt att sätta igång runkeeper, hade velat se hur lång tid och hur långt det blev att gå den väg jag gick till kolonilotten. När jag var vid Friskis och Svettis i Ekeby kom jag på det och slog igång den. Då hade jag gått i 30min. Resten av sträckan tog 57min så nästan dubbelt så långt mot vad jag gått så kunde räkna ut att min promenad säkert blev på ca 6,3km. Kändes bra och mycket fint att se längs vägen. Det var mysigt att gå i området mellan Eriksberg och Ekeby.


Sen åkte vi hem till Pernilla och co och grillade och tjejerna hade fixat trekamp. Jättekul och trevligt var det fastän alla ser allvarliga ut på bilderna. När vi åkte hemåt så började det att regna så vi hade tur när vi grillade.







Jag hade gjort en rökt majonäs som jag tog med.

Igår beställde jag en kylningsväska med poäng jag samlat på mig via Tryme. Lite suddig bild men så här ska den visst se ut.

Jag hämtade också i veckan ut 2st Bravo Boost som jag har letat efter länge. Hade 2 kuponger så hämtade ut en av varje. Den ena är med lemonad och i gefära och den andra kokosvatten och lime med chiafrön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar