måndag 10 april 2017

Nordiska trädgårdar

I lördags var det äntligen dags, vi skulle till Nordiska trädgårdar. Sallad och kaffe packades med och sen bar det iväg mot Älvsjömässan. På grund av extra säkerheten tog det lite längre tid att komma in men helt förståeligt efter den hemska händelsen i fredags.
När vi kom in valde vi först att gå bort mot området där de olika föreningarna höll till. Man skulle få presenter från alla 3 föreningarna mamma och jag är med i. Hos Riksförbundet Svensk Trädgård fick vi en liten påse med sättpotatis, en helt ny sort som heter Bordeaux. Det är en medeltidig rödskalig sort som är fast. Sen fick vi där också en fröpåse med bovete, en gröngödselväxt.

Sen fick vi hämta ut 5 fröpåsar hos Trädgårdsamatörerna. Det var lite svårt för alla namn var på latin så det var att googla på bara och efteråt visade det sig att jag hade valt några som det inte bara var att plantera ut se. En del ska sandpappras, några stå svalt ett tag och så. De jag valde vart iaf en strandiris som heter 'Snow Queen'.

Mitella Breweri.

Trolldruvor, Alba.


Montbretia 'Lucifer'.

Hängpimpinell.

Sen fick vi på sista platsen, tror det var Koniträdgårdsförbundet, ett litet miniväxthus från Nelson Garden med 2 olika busktomater. Ena sorten heter Roma och den andra Red Pear.

Det fanns så mycket fint att se och bli inspirerad utav.






 



Lunch vart sen som på våningen ovan, då kan man även titta ut över mässan.


Sen hade jag sådan tur, borta vid Garden Girl sålde man ut 2a sortering och jag hittade ett par byxor och trädgårdsskor i min strl. Byxorna fanns det bara ett par kvar utav. De ser nästan lite ut som pyjamasbyxor tycker jag. Men ska bli skönt med riktigt och ordentliga trädgårdskläder. Dessa byxor förresten är sånna som slutar nedanför knäna. Skönt, för kan bli lite varmt annars.


Självklart blev det några pelargoner också. De jag köpte på mässan blev dessa:
Alice, en zonalpelargon. Vita blommor med bred orange kant.

Barbara Hines. zonalpelargon, dvärg. Dubbla rosa blommor.

Västanbyn. Hittade flera namn på den, på en sida stod det att den heter Brook's Purple och att den i Sverige tagit till vara på under namnen Vendel och Västanbyn. Man tror att förädlare kan vara Cannel & sons, England 1896. Zoalpelargon. Dubbla purpurfärgade blommor.

Bills Dream. Zonalpelargon, dvärg. Förädlare Bill Wilson, Dubbla rosa blommor.

Mårbacka Felix (Prins Felix). Påminner om Mårbacka så kanske därför den även kallas för Mårbacka Felix. Gammeldags sort. Vita blommor i täta samlingar.

Jag kände mig väldigt nöjd efter detta. Det brukar bli lite andra blommor till lotten eller balkongen också men nu fick jag så många fröer, potatisar och tomater också.

Dagen efter åkte jag bl.a. förbi Blomsterlandet för jag ville köpa årets pelargon, den hittade jag inte på mässan. Då stod 2 kvinnor där inne från Pelargonsällskapet och sålde sticklingar. Jag kunde då inte låta bli och kom hem med ytterligare 5 sticklingar.

Karna. Grönt kulturarv. Karna har jag nämnt tidigare när jag skrev om den och Drottningminne.
En zonalpelargon fast med halvfyllda vita blommor som skiftar i grönt. Jag kände igen namnet men kunde först inte koppla vart jag hade hört om den förut. Visste bara att jag skulle ångra mig om jag inte köpte den och nu vet jag varför.

Occold Lagoon. Zonalpelargon, dvärg. Dubbla rosa, lite flammiga blommor med mörkt rosa mitt och kanter på kronbladen. Bladen är mörkt gröna med en nästan brunsvart zonmarkering. Den är kompakt och kraftig. Förädlare är Stanley P Stringer före 1982.

Susan Payne. Zonalpelargon, dvärg. Skiftande rosa blommor, från nästan vita till djupt rosa. Rikblommig. Förädlare J Payne 1986.

Jip's Freda Burgess. Zonalpelargon, dvärg. Förädlare Tony Burgess. Brokbladig, påminner om fjärilar. Ceriserosa blommor.

Steffens Lina. Zonalpelargon. Många dubbla rosa blommor med grön ton.

 Jag längtar tills alla sticklingar växter till sig och att få ta ut dem sen på balkongen. Jag hoppas de ska blomma för fullt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar