tisdag 18 april 2017

Påskhelg

Det vart ingen varm påskhelg men den spenderades då mest inomhus. Vi hade halvdag under skärtorsdagen på jobbet så när jag slutade åkte jag hem direkt för att hämta min bil och packning för att sen åka vidare hem till pappa och Åsa. Det blev en påskmiddag överraskande nog. Jag visste inte om det utan pappa och Åsa hade bjudit över Pernilla med familj också nu när jag skulle komma över. Det var en trevlig överraskning och det blev lite blandat smått och gott.



Elsa hade åkt med Niklas när han jobbade och båda hade blivit dåliga sen så för säkerhets skulle stannade de hemma men Pernilla, Wilma och Elsa kom i.a.f. över. Jag var tyvärr väldigt dålig på att fota denna helg så jag har ingen bild på tjejerna som var utklädda till fina påskkärringar.

Jag sov kvar där och sen på fredagen var jag bjuden hem till mormor och Berra på påsklunch. Inte ett foto tog jag tyvärr. Inget man tänker på när man umgås och har trevligt.
En massa god mat och självklart vart det chokladpudding efteråt. Men inte nog med det, till kaffet sen vart det goda bullar och kakor. Jag vart mättare och mättare och sen tog mormor fram en gräddtårta med hallon. Oj vad mycket gott och fastän man känner sig lite mätt så går självklart en bit tårta ner det med.

Förutom en helg med en massa god mat så vart det en helg då jag även passade på med att pyssla med blommor hemma. Jag planterade om alla mina sticklingar så nu är de i mina fina mindre terrakottakrukor.


De verkar ha blivit glada över det för 3 av mina pelargoner hade igår knopp såg jag. Alice, Lotta Lundberg och Seffes Lina har små knoppar.



Sen passade jag på att åka till Plantagen för jag hade fått en kupong på mässan, handla för 200kr och få 50kr i rabatt. Jag passade på att köpa såjord, perlite och planteringslådor. Så nu har jag planterat alla mina 5 frösorter jag fick på mässan.

Irisen fick jag där emot pillra lite med först. För dels ska de sandpappras.

Sen ligga i blöt 1 dygn innan jag kunde plantera dem. Det kan ta några år innan de blommar har jag läst men Snow Queen ser så vacker ut så tror väntan är värd det.
Men nu ligger alla i jorden och jag håller tummarna för att de kommer att gro. Trolldruvan ska man lägga i kylskåpet i 1 månad om den inte gror efter 1 månad.

Mitella breweri, jag är osäker på vad den heter på svenska. Mitella diphylla heter vitluva eller spetsluva och jag tror denna är en lite mindre variant av den.

Några av mina tomater tittar upp. Så lustigt. Mamma och jag började ge dem vatten nästan samtidigt och alla hennes tittar upp och har växt på sig några cm och mina ser ut så här. Att det kan vara så olika.

Sen ett litet tips i hopp om att värmen kommer tillbaka. Halva priset på GB:s glassar hos pressbyrån v 16-17.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar