onsdag 24 januari 2018

Böcker och mera böcker

Förra året vart ett litet "svack-år" med läsandet. Jag läste lite då och då men hade svårt med att få ro att läsa när jag var hemma. Men jag bestämde mig för det att i år då ska jag minsann läsa på igen för jag älskar att läsa och slukas upp av böcker. Jag läser så fort jag får chansen, även under kaffe- och lunchpauserna på jobbet. Jag fick i julklapp Nattviol av Niklas Leavy och Min fantastiska väninna av Elena Ferrante.
Nattviol trodde jag skulle vara en bra och spännande kriminalroman men jag fastnade inte riktigt för boken. Dels sättet författaren skriver på men också då jag störde mig på hur han beskrev hur vissa poliser och en advokat jobbade som inte alls kändes verklighetstroget. Jag undrade vad han hade gjort för research. Men samtidigt så måste ju allt inte stämma överens med verkligheten när man skriver böcker. Detta är en triologi som handlar om en kvinna, Ebba, som lämnar poliskåren och startar en detektivbyrå. Ebba blir anlitad av en kvinna som vill att hon undersöker sin mors olycka, om det nu var en olycka. Samtidigt härjar en seriemördare i Stockholm. Jag får se om jag läser nästa del sen någon gång.
Elena Ferrante där emot, tycker så mycket om hennes böcker. Hon har skrivit en tetralogi och jag har läst de 2 första böckerna nu, Min fantastiska väninna och Hennes nya namn. Det går inte att sluta läsa dem, man blir verkligen fast och sidorna går och går och går. Jag ska få låna den 3e boken 'Den som stannar, den som går' nu i veckan och jag längtar. Romaneposen följer två vänner, Elena och Lila, och man får följa dem genom livet från deras uppväxt i ett fattigt kvarter i Neapel på 50- och 60-talen. Första delen skildrar barndom och tonår, andra ungdomsår, tredje åren mitt i livet och fjärde delen skildrar medelålder och åldrande. Kan varmt rekommendera denna serie.

Idag ska jag träffa Patrik och Maria, vi ska ut och äta på Pinchos om det finns ledigt bord där för oss.

Imorn sen ska jag hälsa på Marcus efter jobbet, han flyttade till sin första lägenhet i torsdags och nu tror jag att han kommit lite mer till rätta.

På fredag sen efter jobbet så ska jag och mamma på bio. Vi sa se på Three billboards outside Ebbing, Missouri. Den filmen har jag varit sugen på att se ända sen jag såg trailern för första gången. Det är en drama-komedi om en kvinna vars dotter blivit mördad. Hon är frustrerad över polisens brist på framsteg i att hitta hennes mördare och tar saken i egna händer. Bl.a. sätter hon upp 3 stora reklamskyltar, 3 billboards, med budskap riktade till polischefen spelad av Woody Harrelson. Filmen har fått väldigt bra recensioner.

Sen på lördag så ska jag hem till pappa och Åsa på familjemiddag och så sover jag kvar till på söndag då jag sen ska på ett extrainsatt pass på Campus1477 som verkar väldigt intressant. Trance Yoga heter den. Kommer nog o spelas en del trance-musik då kan jag tänka mig ^^.

Tror att denna vecka kommer att gå fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar