onsdag 16 maj 2018

Jubileumsfest med STA

Igår var mamma och jag till botaniska där jubileumsfesten skulle hållas. Vi gick först med en liten guidad tur, titta vilket vackert blåregn.

Cajsas kök hade dukat fram en vårbuffé med temat Uppsala. Här kunde man plocka Salmon buns på teriyakiglacerad lax, chilimajonnäs och gurksallad. Svensk kycklingfilé med smaker från bondens marknad – kryddad med ramslök och krämig senapsdressing, serveras på bädd av bondbönor och primörmorötter. Ekologiska rotsaker rostade i honung från de Linneanska trädgårdarna. Flatbread med ramslöksolja och chiliflakes samt hummus på gula ärtor och tahini från Uppsalas urbana kök. Pesto på nässlor och solrosfrön från stadens vackra fält med riven parmesan. Säsongens salladsblad med inspiration från Botaniska trädgården, med rostad quinoa och ätbara blommor.


Efteråt dukades det fram kaffe och goda chokladkakor med lite smak av apelsin.

Man visade ett litet bildspel och det hölls en föreläsning. Sen lottade man ut blommor, alla skulle få en vinst och jag valde en lilja som heter Mapira och om den trivs där jag planterar den kan den bli så här fin sen.


Bild på lite av min nya blommiga klänning jag hade på mig igår. Jag upptäckte där emot en liten fläck på den så jag ska se om jag kan byta den idag när jag ändå ska in till Stockholm efter jobbet.

Jag ska köpa en piedestal av en tjej. Denna har IKEA sålt förut men inte längre och jag ångrade så att jag inte köpte en men nu ska jag få göra det utav henne. Krukor får jag med också, de ska vara orangea och är de inte så fina kan man säkert måla om dem..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar