tisdag 22 maj 2018

Uppdatering - pelargonerna

Som jag har velat uppdatera om mina pelargoner men jag har inte hunnit med det. Det har varit lite annat att skriva om men nu så tänkte jag berätta lite hur de mår där ute på balkongen. Tyvärr så har en favorit för mig dött, den ovanliga pelargonen Bontrosai. Men jag hoppas hitta den sen igen.

Jag har 3 pelargoner nu som har börjat blomma. Min vilda pelargon som jag köpte i Ulriksdal. Jag vet inte namnet på den bara att den är från Australien. Jag missade fota den i morse, denna är från 2 veckor sen och nu har den fått fler blommor.

Kronprinsesse Mary är lite lång nu så jag funderar på om jag inte ska dela på den.

Sen har vi Bills Dream som har börjat blomma med sina vita och rosa blommor.

Jag har ju annars många sticklingar så vi får se hur det blir med blommandet där.

Min stora Dr Westerlund fick ett tag en massa knoppar men de torkade ut hela tiden. Så jag försöker att vattna den ofta så kommer det förhoppningsvis blommor sen på den.

Det är ju fortfarande än så länge bara Maj så fler blommor och större hoppas jag att alla pelargonerna blir.

Idag är det också Internationella dagen för biologisk mångfald. Det anordnas en del aktiviteter runtom i Sverige, här i Uppsala kommer man bl.a. ha en manifestation för naturskogens mångfald. Man beskriver det så här:

Naturskogens alla arter behöver en röst i takt med att mer och mer naturskog ersätts att produktionsskogar med planterade kloner av gran eller tall. Följ med och gå för alla de arter som hör till naturskogen och den fantastiska mångfald som de utgör!
17:30 Samling på Svartbäcksgatan utanför Linnéträdgården
17:45 Tågande mot Centralstationen
18:15 Tal och kulturyttringar för mångfalden
18:30 Slut

Biotopia, Friluftsfrämjandet m.fl. anordnar idag Bioblitz Linné. Det pågår från kl 12 och man berättar så här:

Tillsammans letar vi upp den biologiska mångfalden i Årike Fyris, art för art! 2018 kommer vi att vara i Årike Fyris på Campus Ultuna, nere vid ångbåtsbryggan. Runt omkring finns åsen, strandängar, betesmarker och spännande små sandmarker inne bland husen i Ultuna. Följ med när amatörer och experter ger sig ut på schemalagda entimmesvandringar då vi tillsammans letar efter arter. Schemat kommer att läggas ut i maj på Biotopias hemsida. Vid baslägret finns bestämningslitteratur, luppar och artlista. Vi rapporterar allt vi hittar till Artportalen.

Tror att det kan vara en perfekt utflykt med barnen.

På facebook kan ni läsa mer här https://www.facebook.com/biomfdag/ om vad som händer runtom i Sverige under dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar