måndag 14 maj 2018

Underbar kristi himmelfärdshelg

Vilken underbar långhelg det varit. Så fint väder och har varit ute väldigt mycket. I torsdags möttes jag och Maria upp vid centralen och så åkte vi in mot Stockholm för att möte upp Patrik. Vi gick runt i olika butiker för att dels hitta en klänning som hon skulle kunna ha på bröllopet i lördags.
Det blev lunch på H&Ms egna café Pleat. Jag tog en Rainbow spring salad. Den var så fräsch och god, 3 olika sorters hummus också.

Glass i solen blev det så klart också mellan butikerna och sen vid middagsdags gick vi och käkade på Fridays. Jag köpte under dagen 2 klänningar och en kjol

Sen åkte vi hem till Patrik som nu har flyttat till Nacka strand. Jättefina nybyggda lägenheter nästan precis vid vattnet. Vi kollade på eurovision men det var då inte många vi tyckte var så värst bra. Maria och jag sov kvar och dagen efter sen skulle vi gå bort till Rosendals trädgård. Det går en båt precis där Patrik bor över till Djurgården och vi tog den och jag fotade bort mot där Patrik bor.


Inte i huset bakom det gula men det till vänster om det, där bor Patrik.

Vi gick bort till Rosendal, en lång men fin promenadsträcka. Vi stötte på ett får med sina 2 lamm där på vägen.


Det blev lunch vid Rosendahl, hummusmacka och en morotskaka. Jättegott.


Väldigt fint där borta. Patrik tog med en filt och vi bredde ut oss där i trädgården och pratade och bara njöt av det fina vädret.


Sen åkte vi tillbaka in mot centrum. Patrik skulle möta upp en vän och Maria och jag skulle snart bege oss hemåt. Vi kikade en sista gång i några butiker. Maria hade inte hittat en klänning till bröllopet. Innan vi skulle mot tåget så gick vi till Åhlens Vi skulle kika efter en presentask men hittade konstigt nog ingen. Hade för mig att Åhlens brukar ha en massa presentkaskar. Innan vi gick så tog vi iaf en sista liten titt bland kläderna och där vid Filippa K hittade vi en jättefin klänning som satt så bra på Maria, den hade kommit in dagen innan så var helt ny. Hon blev jätteglad och sa det sen att hon kände sig så fin på bröllopet. Så roligt när det ordnar sig till slut.

Jättetrötta efter 2 dagars knatade, stegräknaren visade över 20.000 steg på fredagens promenerande, åkte vi sen hemåt. Jag tog det bara lugnt där resten av kvällen.

På lördagen sen åkte jag och hämtade upp mamma på morgonen. Vi skulle hem till Pernilla och hjälpa till med nya rabatten samt besöka Potatis-Lasse och köpa blommor. Pernilla hade gjort denna del själv men större skulle det bli.

Det var stort där borta hos Potatis-Lasse och de bjuder på kaffe, saft och kakor trevligt nog. Pernilla ville ha en rabatt som går i rosa och lila och ev lite blått. Vi hittade en söt flocknäva som heter Spessart och som går i vit och rosa. Det blev en lila viol, 2 aklejor, sen 2 marktäckande växter jag inte kommer på namnen nu på samt så tror jag hon valde ut en astilbe.
De planterades ut och Greta hjälpte till att vattna lite.


Sen kämpade vi på med resten av rabatten. Sista biten, där var det fullt med småsten så det var inte det lättaste att gräva där. Vi flyttade över stora stenar för Pernilla ville ha en stenrabatt med stenpartiväxter. Sen grävde vi ner tegelstenar också som en kant längs rabatten Blev så fint och Pernilla verkade så nöjd. Det ska bli så spännande och se sen hur allt växer på där.


Jag kom inte tomhänt hem, hos Potatis-Lasse köpte jag en skuggviolruta till odlingslotten samt 4st jordgubbsplantor. Till balkongen en paradisblomma och 2 rosa lobelior.

Fast jag åkte inte ut till lotten sen för jag visste att jag inte skulle komma tomhänt hem från Ulriksdal. Dit åkte mamma, Hasse och jag igår. Jag längtar tills självplocket öppnar där sen där ute. Man ska kunna plocka grönsaker och sommarblommor där sen men inte än.

Titta vilken fin magnolia de har där. Helt underbar.

Så kul att kolla där ute på alla blommorna. Jag köpte en trädgårdsruta till lotten så nu kommer det att komma 2 nya rutor ut dit. Sen hittade jag en fin blodalunrot och en oregonfetknopp.

De har en tupp, höns och kycklingar där borta också. Jättefina.


Lunch och fika blev det så klart också. Jag tog en pavlova som jag trodde var det man såg, maräng, grädde och fruktbitar, men i så var det en jättegod rabarberkräm också. Jättegott tillsammans.

Sen fyndade jag på deras reabord inne. Det är plantor som det egentligen inte är nåt fel på men kanske har några fula eller trasigt blad eller så. Det blev en liten Scindapsus treubii moonlight, en ovanlig sort av Silverranka, samt en rosenskärm. Rosenskärm säger man är en riktig diva. Den vill ha mycket ljus men ej direkt solljus. Nu står den på mitt matbord i vardagsrummet men jag vet inte om jag ska hitta en bättre plats. Den vill jag nog ha på en piedestal eller liknande då den får väldigt stora vackra hängande rosa blommor. Sen vill den ha hög luftfuktighet och varmt på sommaren. Jag har läst de som tipsar om att man kan ge den en dusch varje kväll så det ska jag prova med. Man ska också vattna den så den bara får en lätt uttorkning emellanåt. Den kan torka lite mer vintertid men aldrig helt.

Efter att jag hade släppt av mamma och Hasse åkte jag ut till odlingslotten. Jag planterade mina nya blommor i den rabatt jag gjorde förra året. Jag satte även ner några tegelstenar jag fått av Pernilla och Niklas. Ska hämta fler sen på lördag.

Nu har det börjat blomma lite mer, mina violer bl.a. och tulpanerna. De röda har nästan blommat klart redan.



 




Liljan växer på




Löjtnantshjärtan växer på och en fin blomstängen har kommit upp.

Oregonfetknoppen hamnade i mitt lilla stenparti.

Jag hade också tagit med fröer och potatis som nu är planterade och har fått fiberduk över sig.

Sen hann jag inte stanna så länge till och rensa för skulle åka med bilen till Marcus. Jag var så trött också och längtade efter att ta det lugnt hemma.

Just det, jag får inte glömma bort det jag köpte på Ulriksdal till balkongen också. Jag köpte 2 fina nejlikor, en äppelmynta och en wasabiruccola också.


Ikväll är jag egentligen inbokad på bodypump men jag känner mig så trött i kroppen efter helgen och funderar på om jag inte bara ska njuta ute på balkongen istället. Jag ska springa imorn och sen träna bodypump på onsdag ändå. Sen så är det dags för blodomloppet på torsdag. Niklas har haft problem med knät så vi får se hur det blir för honom, han följer med ut iaf.

Imorn sen blir det finmiddag för mamma och mig. Det är jubileumsfest med STA:s uppladskrets som firar 25år. Det blir en Uppsalainspirerad vårbuffé som avslutas med kaffe och hembakad kaka. Man kommer att ha en bildspel där Magnus Lidén ska berätta om "Guldklimpar från världens tak". Alla får även en varsin lott med chans att vinna fina växter. Ska bli jättekul och jag ska ha en av de nya klänningarna jag köpte i Stockholm med en massa blommor på. Kommer jag ihåg det så tar jag en bild på den imorn.

Till helgen sen så blir det ut till pappa och Åsa på lördag. Pappa fyller 60år och det blir öppet hus. Då får det bli en annan klänning där emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar