fredag 25 maj 2018

Utlovade bilder

Så, nu har jag fotat lite av det som jag tidigare har sagt att jag ska visa här i bloggen. Isörten som jag har nämnt är så små och här ser ni storleken jämfört med min nagel. Nu får vi bara hoppas på att de växer sig starka.

Sen har vi min basilika. De började trycka mot plasten jag hade över lådan så den har jag tagit bort nu så de får ordentligt med sol och växer på sig.

Här är min australiska pelargon. Omplanterad i en större kruka, vilket behövdes såg jag på rötterna. 2 blomstänglar har den med blommande små söta blommor.

Rucolan, myntan och nejlikorna verkar trivas så bra i sin kruka. Dags att skörda lite.

Min paradisblomma har börjat blomma och några små blommor på lobeliorna nedanför har börjat titta fram också.

I min andra urna där jag planterade penséer och sommarnejlika så trivs nog nejlikan bäst. Penséerna finns där men lite gömda.

Som ni kanske ser på bladen så har det kommit in pollen på balkongen, så mycket pollen. Jag provade spraya dem lite med min vattenflaska men de behöver nog en dusch och ska duscha dem idag eller imorn bitti.

Det blir samma för pelargonerna ute. Jag vill få bort all pollen på dem.


Jag sprayade ändå lite på dem också igår. Titta här på crock-o-day vilka vackra blad den fått.

Mrs Pollocks blad är så vackra också men den växer lite lustigt. Några blad spretar till höger och några till vänster. Inga framåt eller bakåt så den är inte det minsta buskig.

Min lilla lilja har vuxit också, den ska planteras ut på lotten på söndag.

Igår så svarade jag på en annons, en tjej sålde några sticklingar som snabbt gick åt men jag fick tag på en begonia lucerna. Hon skickade också med en röd höblomster. Hon packade in dem så fick men när jag tog bort papperet runtom råkade jag göra en liten reva i begonians blad. Den hade fått en liten brun fläck på bladet i morse också säker på grund av det. Men det ska nog inte göra något utan den kommer nog att växa på sig bra ändå.



Hon hade jättemånga fina blommor hemma och vi ska hålla kontakt och byta sticklingar framöver. Hon har bl.a. en pelargon som jag vill ha, unicorn hot pepper heter den. Samt andra fina plantor, som en lönnbegonia. När de har vuxit på sig lite mer och hon kan ta sticklingar ska hon höra av sig. Jag har också några plantor hemma hon önskade sticklingar på.

Ute på balkongen igen, måste visa min lilla klematis och Blomma för dagen, de kämpar och växer på. Hoppas de kommer att bli fina tillsammans.

Jordgubbsplantor är på gång också.
 
Äntligen fredag nu, ska bli så himla skönt med helg. Trevlig helg på er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar