måndag 7 maj 2018

Snabba maj-dagar

Dagarna har gått så himla fort nu på sistone. Speciellt med röda dagar i veckorna. Sist jag skrev här var fredag den 27 april. Dagen efter där på lördagen den 28 april och då var jag hembjuden till pappa och Åsa på middag och vi skulle fira David som fyllde år. Men innan åkte jag hem till Pernilla. Vi käkade lunch borta vid Örbyhus golf och sen åkte vi till en tjej som säljer penséer bl.a. Jag köpte 4st ljuslila penséer och en sommarnejlika som ska få blommor med olika färger. Än så länge har den en massa knoppar men ingen som har slagit ut än och jag väntar med spänning.

Till middagen sen blev det taco. David hade köpt goda marsipantårtor som vi hade till fikat. Sen spelade vi Smalworld som jag hade med mig och det var klurigt. Ingen förutom jag hade spelat den och jag har bara spelat den 2ggr för flera år sen. Man behöver nog spela den några gånger för att komma in i det men roligt var det.

Sen vart det valborg och jag jobbade halvdag först. Jag visste att Sandra skulle in och jobba också så jag köpte oss en varsin god dessert från Forsa. Så fräsch och god.

Sen när jag slutade åkte jag ut till odlingslotten och tittade till den och började rensa ogräs och så. Det blev några högar med ogräs och kvistar. Fast containern de brukar ha vid vårstädardagen var borta så jag lämnade ogräset för att göra bort det en annan dag. Självklart tog jag med kaffe och det blev en sallad också till lunch.

Efteråt åkte jag hem till mamma och Hasse. De skulle ha en majbrasa borta vid kolonilotterna och mamma och Hasse skulle hjälpa till med korvgrillningen. Marcus följde också med. Det var mysigt och ett litet tappert gäng samlades där.


Resten av veckan blev lugn. Var hem till Maria i onsdags och kollade på film och pysslade med våra bujosar.

Nu i lördags var det äntligen dags för mig och Pernilla att åka till Sigtunahöjden för afternoon tea. Vi har längtat så. Ingen av oss har varit där första och första intrycket var bra. Det var fint uppdukat och redan på plats fanns 2 burkar, den ena innehöll hallon- och grönkardemummamarmelad och den andra en nötkräm.


Sen var det en ställning på bordet där man i 2 av rören lagt en varsin liten strut med granskottscremé. Såg jättefint ut. Vi lyxade till det och beställde också ett varsit glas alkoholfritt mousserande med det roliga namnet Billabong.

Man visade var de hade kaffe och olika teer. Mitt på bordet där hade man också ett litet träd där fläderremmar hängde och som det bara var att plocka utav.



Sen kom de in med sconesen. De låg i en fin liten korg med varma stenar i botten som höll sconesen varma. 2 små brukar till fick vi, en med grädde och en med svartvinbärscurd.


Vi fick också en fin plåtbricka med snittarna. Det var en skagensnitt, en renskavssnitt och en kornblomst blå på gi-knäcke.

Men knappt hade vi hunnit skåla förrän de även kom in med desserterna. Så allt gott vart samlat där på bordet. Bland det söta har vi Rabarberkaka, smultronmousse med nougat, trippel chokladmousse, cashewkaka med hallongelé, hjortrongodis och kokosbräck. Sen småstrutarna med granskottscrémen då.

Vi högg in på sconesen först och vi ville prova alla tillbehör till dem. De var stora och maffiga. En scones delade vi i 3 delar. Jag kunde inte tänka på annat än pannkaka sen för det vart Pernillas första reaktion. De var goda men jag tror nästan att de borta på fullerö var ännu godare. Det vi saknade var att de inte hade någon creme cheese man kan få till ibland. Godast tycker jag nog att svartvinbärscurd och grädde vart. Hallonmarmeladen var också väldigt god och intressant med kardemummasmaken. Nötkrämen var ok, det vart lite för maffigt till men kul med en egengjord nötkräm iaf.

Sen provade vi snittarna, skagen var väldigt got och förvånad blev jag över knäcket. Jag hade inte förstått att det var mögelost på och det var bara en väldigt svag hint så jag tyckte faktiskt om den. Rensnitten smakade inte så mycket, lite pepparrot i hade nog gjort susen.

Scones och snittar vart lite maffigt och vi åt i lugn takt och jäktade inte alls. Innan vi hade kommit så här långt så hade redan ett par som satt några bord bort redan ätit upp allt. Jisses.

Men nu skulle vi gå in på det söta och vi började med trippelmousse. En klick med något lila var där på toppen, kanske blåbärsgelé eller så. Jag vet fortfarande inte vad det var. Pernilla gillar inte mousse men smakade iaf på det. Jag tycker den var väldigt god men Pernilla klarar inte konsistensen även om den var god.

Vi fortsatte och smakade på resten nu en efter en. Cashewkakan var god och samma med rabarberkakan, de hade en klick rabarberkräm på också förutom bitarna i och det smakade mycket rabarber. Hjortrongodiset var doppad i socker och den vart för söt, man kände knappt smaken av hjortron. Kokosbräcket var också alldeles för söt och fastnade i tänderna. Men sen, jag tror detta blev bådas favorit, smultronmoussen. Den smakade mycket smultron och var så fräsch och god. Behövdes verkligen efter allt det söta. Konsistensen var mer som pannacotta så den gick bra för Pernilla att äta också.

Sist blev de små strutarna. Titta så söta de ser ut. Dessa spännande saker hade vi sett fram emot att prova. Vi tog en varsin stor tugga och stelnade till. Vad är detta! Det föll oss inte i smaken och vi var inte beredda riktigt på den. Skog! Sa Pernilla, och det smakade verkligen skog. Som vi fick skratta iaf.

Tur nog hade vi en varsin scones kvar som vi avslutade med. Så mätta och nöjda. Vi tog en promenad och kikade in på relaxen. Dit måste vi tillbaka till sen. De har 3st jacuzzin utomhus. Deras mat verkar så god också, ibland har de grillbuffé. En jätterolig dag vart det där med syrran. Vi måste göra detta igen men vart då får vi se sen.

Igår sen under söndagen åkte jag ut till lotten igen. Skulle köra bort ogräs men också rensa bort det sista och vattna nu när det ska bli så varmt i veckan. Det är så kul att se allt som har överlevt vintern, bl.a. verkar min fina lilja ha klarat sig och jag tror att det är den som är på väg upp här.





I min nya rabatt står den liljan och några andra växter som verkar ha överlevt. några verkar där emot inte ha gjort det. Men det visar sig nu också längre fram. Några kan ju fortfarande överraska en.

Så här i början brukar jag alltid kunna se min lilla påsklilja men inte i år. Där emot pärlhyacint, både blå och vit.


Sen så blommar dessa söta också.


Jätteroligt också är att mina tulpaner från Holland har överlevt och flera knoppar är på gång.

Rabarbern har sen jag var här under valborg vuxit lite mer. Så det kommer nog att gå undan nu. Snart kan jag göra rabarberpaj. Vad jag längtar. Längtar också tills när mer och mer blommor kommer fram och att få plantera ut isört och andra frön. Nästa gång måste jag köpa mer jord och så fröna jag har hemma.


På lördag ska jag, mamma och Pernilla till Potatis-Lasse i Tierp. Då kanske det blir lite mer kul till odlingslotten. Sen ska mamma och jag till Ulriksdal på söndag och då kanske det blir ytterligare nåt roligt till lotten.

Men innan dess så har jag tagit ledigt på fredag och på torsdag ska Maria och jag hälsa på Patrik i hans nya lägenhet och även sova kvar. Ska bli så kul. Vi ska kanske till Rosendals trädgård på torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar