måndag 14 november 2016

STHLM Food & Wine mässa och klättring

Vilken rolig helg det var. Mamma och jag åkte till Älvsjö där det pågick Sthlm Food & Wine-mässa. Vi började rätt tidigt med en vinprovning, det var en grundkurs i vin och vi fick prova 3 vita och 3 röda viner. Man berätta bl.a. om hur man kan se skillnad på ett fylligheten i vinet och om tanniner och mycket annat. Det var lärorikt och roligt.


De viner vi fick prova var dessa. De 3 vita vinerna var Hardys Nottage Hill, Felino och Les Dauphins. Jag tror att det var Felino som jag tyckte mest om av de 3.

De 3 röda vinerna var Indomita, Barolo och Alpha Zeta. Den sista är en amarone som jag tyckte var väldigt god.

Sen gick vi runt och tittade och provsmakade saker.

Vi tittade när man lagade mat från senaste Allt om mat numret.

På en scen satt vi och tittade på när Sébastien Boudet pratade om bröd. Jag köpte hans bok Le bak bok och fick den signerad.

Självklart provade vi även årets glögg från Blossa, kråkbär, som jag tror är väldigt god när man värmer den.

Vid ett område hade The Wineagency en temamonter med temat Vårt kök. De hade som märkt upp olika köksöar med teman som Fredagsmys, Lagringsviner och Seafood bl.a. med viner då som ska passa till det. Sen hade man även inriktningar på ekologiska viner och hade köksöar med endast olika ekologiska viner.
Vid fredagsmys provade jag ett vin som heter Millefori. Det var ett gott rött italienskt vin.


Vid ekologiska mousserande vinerna provade både mamma och jag denna prosecco som heter La Montini. Fruktigt och gott.

Efter lite shopping och provsmakning kände vi oss klara och vi skulle åka iväg på olika håll. Mamma tillbaka till Uppsala och jag skulle möta upp några kompisar. Erika och David som jag lärde känna på Åland bjöd över mig, Jenni och Ceymor för lite klättring och middag. Jag mötte upp dem, som redan var på klättercentret vid Telefonplan, och han klättra i några timmar innan vi åkte hem för middag. Det var jättestort och kul på det klättercentret. Dit vill jag åka fler gånger. Jag känner mig lite mallig då jag klarade ett knepigt och balansigt problem som ingen av de andra klarade av, fast sen klarar de andra svåra problem som inte jag klarar av också. Ibland är det en fördel med att vara lite mindre och kort, andra gånger inte.


Vi käkade lite indisk mat sen på kvällen och spelade spel. Dagen efter hjälpte vi till att gräva fram deras insnöade bil och sen åkte vi hemåt. Det blev gårdagens motion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar