onsdag 25 november 2015

Apelsinlykta

Nu till helgen kanske man blir sugen på att börja julpyssla lite och något jag brukar göra och tänkt göra i helgen är att dekorera apelsiner med nejlikor och hänga upp. Det doftar så gott och för mig hör det till julen.
Jag tänkte där emot visa vad man mer kan göra med apelsiner och nejlikor, nämligen små lyktor.
Till det så kommer vi att behöva apelsin, nejlikor, kniv och en sked. Försök att hitta en apelsin med en lite plattare botten så att den kommer att stå stadigt sen.

Börja med att skära runt hela apelsinen i mitten. Vi ska nämligen lossa skalet från apelsinköttet så att vi får ett lock och en botten på vår lykta.

Lossa köttet från skalet med hjälp av en sked. Försök att sticka in skeden som i det vita i skalet och inte i apelsinköttet, för då blir det kladdigt.

Så nu har jag fått bort locket och ska fortsätta med botten.

Sådär nu har vi botten, lock och lite mellanmål klart.

I locket ska vi göra ett hål och detta kan man göra om man vill helt runt eller varför inte som ett hjärta. Jag valde att göra en stjärna, som blev lite konstigt 7-stjärnig. När jag gjorde stjärnan tog jag till hjälp av en sax också.

Sen är det bara att dekorera med nejlikor.

Nu är den lilla apelsinlyktan färdig.

Sen tänkte jag visa min amaryllis som blommar för fullt nu. Jag såg ändå att den inte verkade må helt bra så jag klippte bort den och la den i en vas istället. Förhoppningsvis klarar den sig där ett tag till. Så vacker den är med sina rosa och vita färger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar