lördag 21 november 2015

En skön lördag

Idag har jag bestämt mig för att försöka ta det lite lugnt hemma och småfixa med lite smått och gott. Mitt stora akvarium är rengjort, o då menar jag att pumpen är det och att jag bytt lite vatten och så. Glada små fiskar där i nu, och en stor mal.

När jag gick upp i morse så såg jag att min amaryllis låg raklång på köksbordet. Igår hade jag flyttat blomman dit och gett den en liten skvätt vatten. Jag har kanske vattnat den en tre gånger bara allt som allt och då väldigt lite och på kanterna men på nåt sett verkar knölen ha börjat ruttna. Så tråkigt när jag trodde att jag skött den rätt. Jag har lyft upp den igen och satt dit en pinne i hopp om att den ändå ska klara sig men annars så får jag klippa av den och ha den som snittblomma. Det funkar också och amaryllis har jag hört att den ska klara sig väldigt länge som snittblomma. 



Efter att jag fixat med amaryllisen så gick jag ut på balkongen för att ordna lite. Verkligen dags att ta hand om allt där nu när det börjat bli så kallt och snövarningar. Jag klippte ner grenarna på min fuschia. Så de bara blev en 10-15cm långa. 

Kändes lite tråkigt för den blommade fortfarande. Så fina blommorna är men det är verkligen dags att packa ner den. 

Så jag la den i lådan med mitt lilla träd. 

Bäddade in med bubbelplast, frigolit och tidningspapper. Jag hoppas att detta kommer att funka.

Sen tog jag hand om mina dahlior. Det blir att jag bara får spara en av de två jag har. Den ena knölen var jättestor och fin men den jag fick av mamma var tyvärr alldeles mjuk och några knölar kändes ihåliga så den blir det nog inget av nästa år. 

Min ljung ser så fin ut här. De sköter sig nästan sig själva.

De på bordet, min lilla höstgrupp ser ok ut. Penningbladen ser inte så glada ut men det kanske är kylan som gör det eller att de kanske fått för lite vatten. De får inte torka ut har jag läst. 

Igår hämtade jag förresten ut min testagrambox, den innehöll som vanligt en hel del roligt. 

Guarkärnmjölet är glutenfritt och är ett naturligt förtjockningsmedel. Så kan både användas i bakning, såser och krämer till exempel. Jag fick med ett recept på en toscakaka som jag ska prova att baka sen. 

Det blev en sen frukost idag men efter allt fixande kunde jag verkligen sitta ner och bara koppla av med en god kopp kaffe och prova soyghurten för första gången. Jag ska försöka att prova att ta bort mjölken helt ett tag. Laktosfritt får gå om inget annat alternativ finns men det ska nog gå bra för jag använder redan nu mycket som är dels laktosfritt och älskar till exempel mandelmjölk. Till frukost har det nu ett tag blivit gröt med mandelmjölk men nu ska jag börja äta av min müsli och granola och tidigare har jag då köpt laktosfri yoghurt men nu ska jag prova soyghurt istället och det var inte så tokigt. Sen är jag inte allergisk så kan ju äta/dricka det, så inga problem om man blir bortbjuden på middag eller fika men annars hemma så ska jag köra mjölkfritt ett tag för tror att min bubbliga mage skulle bli lugnare så. 

Resten av dagen blir nog lugn idag, imorn julmarknad då på Taxibge slott. Avslutningsvis ett bild på vad jag vaknade till i morse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar