måndag 2 november 2015

Äppelkaka i långpanna

Igår letade jag fram ett recept för långpanna. Jag ville baka något med äpplena som jag fått och som smidigt sen skulle gå att frysa. Så äppelkaka blev det. Jag hittade ett på kokaihop.se som fått bra betyg och verkade väldigt enkel att göra. Så satte ugnen på 200 grader och började.
Man skulle blanda 2msk strösocker och 2tsk kanel i en påse. Jag har stora och bra påsar från IKEA som man bara knipsar ihop. I med socker och kanel där och sen plockade jag fram 7 äpplen.

Dags att skala, klyfta dem och kärna ur.

Ner i påsen.

Sen är det bara att skaka.

Nu till den enkla smeten. Vispa 4 ägg och 4dl strösocker poröst. Blanda 4tsk bakpulver med 5 1/2dl vetemjöl i en annan skål. Smält 100g smör.
Rör ner det smälta smöret, 2dl mjölk och sikta ner mjölblandningen i skålen med ägg och sockerblandningen.

Smöra och bröa en långpanna stod det, så jag gjorde det och hällde även i smeten sen däri. Men jag tyckte dock att det vart ett väldigt tunt lager. Nu kan jag säga det att det vart ok ändå, om än lite tunnare äppelkakor än jag tänkt. Så tips här är att ta en lite mindre form än en långpanna men det går att göra i en vanlig långpanna också.
Efter att man hällt i smeten så är det bara att stoppa i äppelklyftorna. Strö över lite socker och kanel och sen in i mitten av ugnen.

Grädda i ca 25min, 20min om "vanlig" stor ugnsform.

Sen är det bara att låta kakan kallna och skär sen i rutor. Jag ska frysa in en del och de andra spar jag så kanske det blir lite fika till jobbet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar