torsdag 12 november 2015

Hyacintdoft och mässa


Det luktar så gott i köket nu när hyacinterna slagit ut mer. I morse när jag satt vid köksbortet och åt frukost så såg jag att det börjar komma upp fler hyacinter. Så kul, får man njuta av denna grupp länge.

Jag satt även och tittade på mina små paprikaplantor, paprikorna växer knappt och jag undrar om jag ska ge upp. Känns inte som att det kommer att bli något. De är nog för svaga och taniga. Jag borde nog ha planterat dem i större krukor se de kunnat växa till sig stora och starka. Men jag gillar inte att kasta växter så jag ska fundera lite till och se.

Jag kom att tänka på det att jag inte berättat något om mässan jag var på i lördags. Hur har jag kunnat glömma det. Det var jättekul och så mycket gott vi fick provsmaka. Det är kul när man träffar folk som kommer med tips och idéer, man samlar mycket inspiration.
Mamma och jag hade kollat på lördagens program och det som vi fastnade för att se var föreläsningen Hantera fisk och skaldjur med Tommy Myllymäki, men han dök aldrig upp. Jag vet inte om han fastnade i trafiken eller något men synd när det just bara var den föreläsningen vi sett ut.
Vi höll fast vid traditionen och smakade på årets glögg, 2015 års smak är earl grey. Lite synd är att de serverar glöggen kall, blir en annan smak ju när den är varm. Jag tycker den ändå verkar god, ingen wow-känsla fick jag när jag provade den men ska absolut köpa den och värma på hemma.


En väldigt rolig sak mamma och jag provade på var vinprovning. Den vi gick på hette Smak och ekologi med smakdoktorn Frédéric Brochet. Väldigt bra och intressant vinprovning. Han äger flera vinodlingar och odlar druvor som sauvignon blanc, gris, pinot noir och cabernet. Allt ekologiskt och nu såg jag inte det om alla flaskor hade det men han visade en i.a.f. som var vegan-märkt.
Vi fick prova 6 olika viner varav ett var rött, en mousserande rosé och 4 vita viner. 2 av hans viner säljs på systembolaget och de heter Brochet Facile (nr 2267) och Brochet Réserve (nr 78967). Jag tycker att hans viner är väldigt goda och jag hoppas fler kommer att börja säljas på Systembolaget.

Sen hade vi samtidigt som vi köpte våra entrébiljetter även köpt 5 dryckeskuponger. Ett använde vi då till glöggen men sen smakade vi även SM-vinnaren 2015 i hembrygd öl, Skotten. En väldigt god ale från Åbro Bryggeri.

Jag kom hem med en del saker också från mässan, dels Bonniers vegetariska kokbok men sen också en massa godsaker från Paulins. Nu har jag frukost för en lång tid framöver. Det blev både müsli, flingor, granola och gröt. Sen i söndags har jag ätit gröt varje morgon och jag tycker den är jättegod. Har alltid mandelmjölk till men när jag har haft banan hemma har jag lagt i några skivor banan också.


 Ska bli kul att prova de andra sorterna sen också. Om ni har appen Klipster så kan jag tipsa om att man nu får en liten supergröt från Paulins gratis i vissa butiker. Jag ska hämta en idag om det finns kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar