måndag 23 november 2015

Julmarknad på Taxinge slott



Igår var mamma och jag till Taxinge slott där det var julmarknad. Taxinge slott har jag velat åka till länge dels för att det verkar vara så fint där men också för deras kakbuffé. Jag tror vi kom fram strax innan kl 11 och det var redan mycket folk där så vi bestämde oss för att gå direkt till caféet så kan vi fika i lugn och ro och sen kolla på julmarknaden. Det var en liten kö utanför men vi kom snabbt in. Det var jättemysig där inne där de hade dekorerat julfint överallt.


Vid kakbuffé-bordet blev det beslutsångest. Vi såg direkt en kolapaj som såg fin och god ut. Vi bestämde oss för att ta olika kakor så att vi kunde dela på allt sen, får man smaka av dubbelt så mycket.
Mamma tog kolapajen och sen en Estelle-bakelse som såg rosa och söt ut. Jag tog en lemon curd paj och sen helt plötsligt var det min tur att betala. Jag trodde fler stod framför oss och vart lite stressad och jag kunde inte bestämma mig för min sista bit.
Man har bordet med alla kakor, tårtor och bakelser framför kassorna, så man går längs kakbuffé-bordet och i slutet av bordet kommer man fram till en kassa.
Jag tog sen snabbt en Baileys-biskvi men kände efteråt att det var lite tråkigt och att jag borde tagit något annat.

Vi satte oss vid ett långbord där det var en fin blomsterdekoration på med små söta lampor. En sån slinga vart vi båda sugna på att leta efter sen.

Allt var jättegott fast Estellebakelsen tyckte vi nog båda var lite sådär. Väldigt tjockt lager marsipan runt och nån rinnig mandelmassakräm eller liknande. Annars var vi nog väldigt nöjda. Kolapajen var väldigt god och lemon curd pajen fräsch. Biskvin smakar som en biskvi ska göra, den var god och mycket baileyssmak, så vart inte så tokigt ändå.

Mätta och nöjda började vi sen gå runt på marknaden. De sålde saker både inne där i slottet och i byggnaderna runtom. Vi köpte lotter och jag vann denna söta lilla mus.

Det fanns mycket att se och så många duktiga hantverkare det var där. De hade även julmarknad nere vid "stallet" och när vi gick ditåt så såg vi 2 söta hästar, en liten ponny med en tomteluva och en större med som renhorn. Så söta. De erbjöd gratis häst/ponny-ridning där till barnen.


Det var mysigt att gå utomhus och titta men även skönt att de hade mycket inomhus för det var rätt kallt ute, men vi sa det att vi ska inte klaga för bättre än regn eller snöstorm.

Vi var båda väldigt nöjda med denna dag och vi sa det att vi måste åka dit under sommaren sen också. Sen kanske detta blir en ny tradition, att åka dit på julmarknad nästa år också. Det var väldigt fint, mysigt och större än vi trott.

På julmarknaden köpte jag denna fina ljusstake, fastnade direkt för den när jag såg den. Sen köpte jag denna... ja kanske ska man kalla den för en ljusmanschett. Men man kan vrida grenarna och jag tyckte den var fin med de röda bären och tänkte att jag kan dekorera något hemma med den sen.
Sen köpte jag också en burk med bipollen. Jag har länge tänkt prova det för jag har hört att det ska vara jättebra och innehålla mycket nyttigt. Den ska vara rik på enzymer, vitaminer, mineraler och proteiner.

Till frukost idag så blev det soyghurt, müsli och så stödde jag lite bipollen över. Bipollen har en rätt så märklig smak, lite söt och påminner även lite om havre.
Så nu hoppas jag att kroppen stärks upp, att jag får mer energi och bättrar på immunförsvaret. Jag har också läst det att den ska kunna hjälpa till att släta ut rynkor, förbättra minnessvikt, koncentrationssvårigheter och stimulera syreupptagningen. Så bara en massa positiva saker med bipollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar