tisdag 7 februari 2017

Vad ska jag göra på lotten

Jag prenumererar på en app som heter Ztory och där får man tillgång till jättemånga tidningar. Nu är det väldigt inspirerande att läsa om alla blom- och grönsaksnyheter och det får mig att fundera på vad jag ska göra med min lott i år. Jag ska i.a.f. gödsla en massa för det har jag varit slarvig med men i år ska alla växter på lotten få en massa gödsel. Man kan via föreningen beställa, vilket jag tänkte göra förra året men missade sista beställningsdagen.
Jag har lätt ibland att köpa lite för mycket fröer och plantor så jag ska i år försöka att hålla tillbaka lite. Ska nog mest ta hand om de blommor och bärbuskar jag redan har på lotten och på balkongen så kommer det att bli mina pelargoner och min dahlia, jag hoppas de överlevt. Det blir ingen klätterväxt i år, det går aldrig bra för mig.
Men sen i mars är det dags för Nordiska trädgårdar. Därifrån kommer man inte tomhänt. Blir säkert någon ny perlargon som får följa med hem. Sen så är trädgårdsföreningarna jag är med i, Uppsala Trädgårdssällskap och STA, álltid där och man brukar i deras montrar alltid få en liten present. Ett år fick vi sättpotatis så det kan bli något kul från dem till lotten också.

Jag bläddrade nyligen i bl.a. Allers och Expressens bilaga Leva & Bo. Där så tog man upp några nyheter bland blommor, fröer och grönsaker. Jag tycker Aklejor är väldigt vackra och en nyhet i år är en rosenrosa härlig en som heter Songbird Robin. Blommar första året redan.

Morötter älskar jag men det har inte gått så bra de senaste 2 gångerna jag provade odla det. Bäst lyckades jag när jag första sommaren odlade morötter som var en mix av flera olika färger.
Denna nyhet heter Yellowstone, gula vackra morötter och fröerna är ekologiska.

Denna buskros tycker jag är vacker. Blommar från juni till minst september. Fiesta heter den.

Chokladskära är inte en nyhet i sig men nytt är att man nu kan köpa den som frö och själv driva upp den. Jag har velat ha en sådan länge men det tar emot lite att den måste övervintras frostfritt och jag har haft sådan otur med det. Black Magic heter denna (Impecta).

Jag måste avslutningsvis beklaga mig lite över morgonens händelse. Jag har ju börjat cykla nu till jobbet och jag tänkte fylla på luften i däcken lite vid Blåsenhus. Först tog jag framdäcket och då gick ventilen av. Måste i.a.f. fylla på med lite luft i bakdäcket tänkte jag och då gick ventilen av där med. Jag vet inte om det var något med att cykeln stått ute hela natten och ventilerna var så kalla så de sprack när jag var där och petade med cykelpumpen. Det kan funka bra ändå om jag har tur, problemet är nu bara om jag trots trasiga ventiler ändå kan fylla på med luft när det behövs. Får kanske byta ventiler eller däck sen om jag har otur.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar