torsdag 8 juni 2017

Köpenhamn, dag 2

Den andra dagen vaknade jag och kände att jag ville ut och springa. Jag hade tagit med mig träningskläder och löparskorna och begav mig av.

 
Jag ville springa längs Amager Park som låg väldigt nära där vi bodde. Där har man anlagt en konstgjord ö. Jag sprang ut till ön där det finns en jättefin asfalterad liten väg som snirklar lite upp och ner. Går skönt nog inte i en enda rak sträcka längs ön. Det var jättehärligt att springa där och jag var inte ensam. Populärt område och jag mötte folk som både tog en promenad och en del som sprang och andra som åkte inlines. Jag önskar att det fanns något liknande där jag bor.



Sen vilken frukost, Patrik hade gått och handlat lite och kom tillbaka med allt detta. Ingen dålig start.


Efter frukosten åkte vi till Botaniska haven. Så vackert det är där. Kan verkligen rekommendera den platsen, inget inträde tar de heller.










Vi gick in i Palmhuset och där var det varmt. Man kunde gå upp för en trappa och gå längs en bro och se ut ovanifrån.







I Norrebro stötte vi på Brus, vi var hungriga och vi tänkte att vi stannar till där och käkar. Denna stora ölhall var förut en lokomotivverkstad som man nu byggt om och invigde förra året. Jag har i efterhand läst att restaurangen drivs av en ung Michelinkock, Christian Gadient.
Jag åt friterad kyckling med rökt BBQ-sås och Patrik åt deras hamburgare med tomat, bacon, ost och tryffelmajonäs. Vi var väldigt nöjda. Kycklingen var saftig och god och paneringen så krispig och fyll med smaker. Till detta delade vi även på fermenterade pommes med svampmajonäs. Så gott.



Bakom Brus står 2 killar, Tobias Emil Jensen och Tore Gynther. De har ett eget märke som heter To Ol. Inne i ölhallen finns ett långt barbord och bland det första vi såg när vi kom in där är de 28 kranarna från väggen. De är direkt förbundna med bryggeriet och därifrån får man öl, fermenterad läsk och färdigblandade enklare cocktails.

Vi var båda sugna på en somrig öl denna varma dag. En jättebra grej som de även har är att man kan få provsmaka lite av de olika ölsorterna. Velar man mellan några så kan man få små provglas för att sen hitta det man vill beställa. Patrik valde nummer 7, Was ist los mit dir?, som har toner av citron. Jag valde nummer 1, Where the f is Jon?, som är en sommar-IPA. Väldigt god. De har en med smak av blåbäl och ölen går i en lila ton roligt nog.

Jag tyckte att ölen var väldigt goda att dricka ur dessa glas så jag köpte 6st av dem som man kan göra i deras lilla butik.

Sen gick vi vidare mot ett mål vi haft från början. Istid. En glassbar där man med hjälp av flytande nitrogen skapar glass. Jag valde den med jordgubbsglass. Beskrivningen är jordbær/hvid balsamico stracciatellais toppet med rabarber sirup, friskkværnet peber, flødeskum og vaffel. Så glassen är då så klart jordgubbsglass och om jag förstår det rätt är det balsamico, rabarbersirap, svartpeppar, grädde och våffla till. Jättegod.


När vi gick runt så såg vi att längs många byggnader har man planterat rosor, och ibland andra blommor. Väldigt vackert. Det märks att man i Köpenhamn ligger lite före när det kommer till allt som växer och blommar.

 

Efter glassen hade vi bestämt oss för att upptäcka Meatpacking district. Är som det låter ett slaktdistrikt men med flera restauranger och klubbar dessutom. Patrik har varit ute där en gång nyligen berättade han.
Vi blev rätt varma och trötta när vi gick och tog en paus på BOB, Biomio Organic Bistro. Det blev en drink med bl.a. smak av fläderblommor och tranbärsjuice. Fräsch och god. Det var skönt att sitta ner en stund där i värmen och titta lite på folk.


Mitt i Meatpacking district så har man utomhus som flera foodtrucks och liknande, en dj spelar och det är en skön atmosfär. Där blev det middag för oss och indisk god mat. Jag har tyvärr inga bilder från detta område.

Denna dag gick jag sammanlagt 37 824 steg. Då var det väldigt skönt sen att lyxa till det med fin utsikt och rosé på Illium Rooftop där de har både restauranger och barer. Även här spelade en DJ och det var skönt att kunna sitta utomhus och lyssna på musik och smutta på vin i härligt sällskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar