onsdag 7 juni 2017

Köpenhamns-resan, dag 1

Igår kväll kom Patrik och jag hem från Köpenhamnsresan och jag tror ingen av oss ville åka hem än. Det var en riktigt bra semester och Köpenhamn är en underbar stad.
Vi åkte tidigt i fredags och när vi kom fram åkte vi direkt till vårt hotell, CPH Studio Hotel, för att lämna väskorna. Checka in kunde vi inte göra förrän efter kl 15.
Vi åkte sen till ett område som heter Christianshavn och efter en fika gick vi till en kyrka som vi såg på håll. Just för att vi såg folk gå uppe i ett torn och tänkte det att det vill vi också göra och se på utsikten. Kyrkan heter Vor Frelsers Kirke, Vår frälsares kyrka. Den har en svart och gyllene tornspira med utanpåliggande trappa. Därifrån hade vi en fin utsikt över Köpenhamn.


Sen gick vi till Operahuset där man inte fick gå in, bara bl.a. om man ska gå guidad tur eller så. Jag fick en privat liten guidning av Patrik som varit på guidad tur där förut. Väldigt bra guidat av han, fick reda på flera intressanta saker.

Vi fortsatte hungriga att gå mot Papiroen, Pappersön. Där finns som ett foodquart med massor av små restauranger man kan beställa ifrån och sen gå ut och käka utanför. Fanns några bord inomhus också. Jag beställde pulled duck med majonäs som jag tror var smaksatt med lite wasabi. Samt en god kall öl.




Det blev en liten promenad bort sen mot Ströget där vi bl.a. besökte Hay, en jättefin butik.


Samt till & Other Stories där jag köpte ett fint enkelt guldarmband.


Vi skulle möta Patriks pojkvän Pedro sen efter att han slutade jobbet. Vi möttes upp vid Torvehallerne som består av 2 hallar där det säljs mat och delikatesser. Påminner lite om en finare saluhall.

När vi mötte upp Pedro gick vi till en park där i närheten. Det var första gången jag träffade Pedro och han är så trevlig och härlig. Jag förstår verkligen vad Patrik ser hos honom. Så fin kille.

Sen åkte vi hemåt, till vårat superior room. Jättefint och de har visst funnits där sen oktober bara. Inredningen är från Hay och vi hade t.o.m. en balkong. Sådan lyx.





Nu hinner jag inte skriva mer idag utan tänkte att jag berättar om första dagen idag och fortsätter i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar