fredag 9 juni 2017

Köpenhamns sista dagar, 4 och 5

I måndags var det helgdag i Danmark, 5 juni är deras Grundlovsdag och då är det mesta stängt. Vi såg där emot att Den blå planet, nordens största akvarium, var öppet. Så vi tog en promenad dit. Det är stort där, över 9000 kvadratmeter och de har över 20.000 fiskar och havsdjur.
 

Här vid den stora Oceantanken simmar bl.a. hammarhaj, muränor och rockor.

Vid korallrevet finns alla fantastiska färgglada fiskar men också dessa som självlysande koraller.

Där finns också dessa flikfiskar som är rätt sällsynta. Den blå planet jobbar för att bevara arten.

Borta vid Afrikas sjöar visar man mångfalden från Afrikas 3 största sjöar: Viktoriasjön, Tanganyika och Malawi. Där kunde man även få se vad som kan finnas ovanför vattenytan. Fåglar och dvärgkrokodiler bl.a.


Sen något både jag och Patrik såg fram emot att se, havsuttrarna. Vi gick dit när de skulle berätta om havsuttrarna och mata dem. Så söta. 2 havsuttrar fanns där och de simmade snabbt omkring där, oftast på rygg. Den ena simmade runt med skal av vad som såg ut som från en krabba. Jag försökte ta en bild på det men de är då så snabba och ständigt i rörelse. Fick där emot en fin bild och ett videoklipp från när en av havsuttrarna hoppade upp på land för att tugga på lite is. Det är inte jag som pratar i klippet utan en familj stod bredvid oss som också var där på besök från Sverige.

 

De har en Färöisk fågelklippa och jag tycker att Lummefåglar är så söta. De var dock i ständig rörelse de med och lite svåra att fota.



Sen upptäckte vi att det fanns hop on hop off bussar som gick från Den blå planet in mot stan och ett stop är borta vid Islands Brygge. Denna busstur kostade ingenting annars brukar man få köpa dygnsbiljetter, av vad jag har sett i.a.f. Under början av 1900-talet så var detta mest ett industi- och försvarsområde men efter 2000-talet, när de flesta byggnaderna stod tomma, byggde man om det till ett bostadsområde. Man bygger fortfarande och många fina byggnader är på gång.
Längs vattnet ligger Havneparken och vi såg några som badade. Vi tyckte det såg lite kallt ut i vattnet men det var i.o.f. varmt i luften. Här tänkte vi ta lite lunch och det blev natchos med ost och röror till mig.

Sen tog vi en promenad bort till parken där jag, Patrik och Pedro gick till förut. Pedro och några vänner till honom satt där och vi hade pratat om att spela kubb men efter mycket prat och skratt hann vi inte med det.
På kvällen sen när vi skildes åt gick jag och Patrik till jazzbaren La Fontaine. De brukar ha liveföreställningar men jag tror att vi precis hade missat en oturligt nog. Vi tog iaf en drink och jag tycker att det var ett mysigt ställe.


Sista dagen sen vart en lugn dag där vi gick runt och tittade i butiker. Vi köpte en varsin flødebolle och de påminner mycket om mumsmums.

Vi gick också tillbaka till Botaniska haven då jag ville köpa en apelsintagetes som luktar som namnet antyder, apelsin.

Sen köpte jag 2st av denna gröna trä-spalje. Tänkte ha dem till klematisen.

Borta bra men hemma bäst som man säger. Jag vill gärna tillbaka snart igen till Köpenhamn. Men nu är det dags att förbereda lite inför imorn. Kommer några släktingar över, hoppas jag i.a.f. Det var ett tag sen jag nämnde att jag tänkte ha lite kalas efter att jag kom hem från Köpenhamn. Det visar sig. Nu verkar det som att det blir molnigt och strax över 20 grader. Bra det för då kan det bli lite korvgrillning innan fikat. Jag gör det enkelt för mig i år då jag förstod att det skulle bli mycket nu efter att jag kom hem från köpehamn. Jag har köpt kakor och så och får se om jag även hinner baka något ikväll eller imorn bitti. Annars duger ju alltid köpekakor också. Hoppas på att hitta fina och goda jordgubbar till tårtan. Ska handla lite idag efter jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar