fredag 14 juli 2017

Första fröet från en pelargon

Några av mina pelargoner har bestämt sig får att få några fröer. Det sticker upp som "näbbar" och då får man börja hålla lite koll på när fröet tittar fram. Blåser det mycket kan det blåsa iväg.

Så här ser det ut. Man får sen försiktit pillra upp skalet för att få fram fröet. Nu har jag aldrig tagit hand om pelargonfrön så det ska bli spännande att se hur detta går. Man kan spara fröna om man tex får dem på höst/vintern och sen plantera dem på våren. Då får man lägga dem i vatten så att de mjuknar upp och man lättare kan pillra ut fröna.

Jag planterade fröet i en liten plastkruka och ställde ut den på balkongen men läste precis att den gärna ska stå inomhus och om man har, ett litet växthus. Så jag ska nog ställa in det när jag kommer hem och ordna sådär som man kan göra med plastpåse. Jag visar en bild sen på hur det blev.
Nu har jag än så länge bara ett frö, i denna kruka hade man annars kunnat plantera flera. När de får 2 första fina blad behöver de då omskolas och få mycket ljus.
 
 
Det ska bli spännande det här, jag har 3 pelargoner med näbbar och det första fröet kom från en pelargon som överlevde övervintingen men som jag tyvärr inte har något namn på. Det ska bli spännande hur den ser ut sen om den förhoppningsvis börjar gro. Blir den lik sin moderplanta eller blir det något helt nytt.
De andra 2 som har näbbar är min ena Mårbacka samt Caliente Pink, årets pelargon 2016.


Min dahlia har äntligen börjat få knoppar. Jag undrar om det blir lika små blommor som förra året eller om de lyckas bli lite större i år.

Idag blir det aw med Karin. Vi ska ses borta vid Miss Voon och ta något att dricka innan vi går vidare och käkar någonstans. Jag har inte varit på Miss Voon så det ska bli spännande och se hur det stället ser ut. Jag köpte en klänning på rean i vecka som jag har på mig idag. Riktigt glad över att jag hittade den, köpte den på MQ och det var den sista klänningen de har kvar av den. Ibland har man tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar