måndag 17 juli 2017

Husfix och pelargoner

I lördags åkte jag till Örbyhus och hälsade på pappa och Åsa. Åsa fyllde år när jag var och vandrade så tänkte passa på att fira henne lite samtidigt. När jag kom över berättade de att vi blivit bjudna över till Filip och Jenny, de flyttade i våras till Harbo och jag har varit så sugen på att se hur de bor nu. Det var jättefint och Filip hade bakat en kladdkaka med vit choklad och rabarbet som var jättegod. Han är väldigt duktig på att laga mat och baka.

De berättade förut att de hade byggt ett hus till kaninen av pallkragar bl.a. och den fick jag också se nu. Väldigt smart, det är 2 rum i den och det ser varmt och gosigt ut där inne med en massa hö. När de fått ordning på uteplatsen, de har blivit lovade gräs där väldigt länge och nu växer det bara ogräs där nu, så ska de ordna med en stor uteplats åt kaninen.

Findus som kaninen heter är en Belgisk jättekanin. Ser dock liten ut på bilden men är väldigt stor i verkligheten. De brukar som vuxen väga 7-9kg.

Sen åkte vi över till farfar också och hälsade på och tog en fika. Jag tog med dessa hem, farfar skulle rensa bort dessa bl.a. som börjat växa på en grushög. Så vanlig blomma men står helt still nu vad de heter. De ska ut på lotten sen men får nu medans stå i en kruka på balkongen.


Vi skulle grilla sen på kvällen och innan åkte pappa och jag hem till Pernilla och Niklas för att ge djuren mat, de passar dem medans Pernilla och co är bortresta, och efteråt åkte vi för att handla lite. När vi var vid affären så såg vi borta vid handelsträdgården ägarna, Mats och Margareta, utanför och plockade. Tänkte att jag måste säga hej och dels kolla om de fortfarande har pelargonen Bornholm hos sig samt hälsa från min mormor Viola. Mats familj bodde granne med mormor när de var små och mormor brukade vara barnvakt åt Mats.
Jag berättade detta för Mats och han vart så glad och sa att han såg mormors drag i mig. Han berättade lite om när han var liten och om mormor och att han brukade leka med mormors bror Leif bl.a. Jättekul att höra. Under tiden så hade han hämtat en stickling av Bornholm, som de tur nog hade, samt en som jag känner till sen tidigare Crocodile. Jättefina blad. Jag köper den också sa jag. Han tog då även fram en annan brokbladig pelargon som heter Crock-o-day och som till skillnad mot Crocodile, som har enkla rosa blommor, har dubbla rosa blommor. Den var så fin och jag vart sugen på den med. Vi stod och pratade pelargoner och han hämtade fram några till och Margareta några till. Så många fina och Mats sa att dessa ville han ge till mig och Margareta som tagit fram några ville även att jag skulle få dem hon tagit fram. Vart så himla glad, jag tyckte att jag skulle betala något för dem i.a.f. men de vägrade.
Dessa 7 vackra pelargonsticklingar fick jag med mig hem.

Clorinda, den pelargonen tog Margareta fram till mig. Det är en doftpelargon som luktar ceder. Alla gillar inte den doften sa hon men jag tycker den luktar så gott. Den kommer att få rosa enkla blommor sen.

Här är Crocodile. Visst är det så vackra blad på den.

Crock-o-Day. Denna skulle jag vänta med att plantera om till i vår sa Mats. Den har stått i en brikett som han planterade ner i denna kruka så nästa år växer den nog på sig mer. Baksidan på de dubbla rosa blommorna är mycket ljusare läste jag, nästan vita kan de bli. Tror den blir jättevacker.

Lotusland. En så söt liten stjärnpelargon.

En till söt stjärnpelargon, Firework bicolor. 2-färgade blommor från ljusare rosa till mörkrosa.

Denna pelargon berättade Mats att den först döptes till Deutscher Sieger, Tysk seger. Kommer från tyskland. Den har också namnet Röd herrgårdspelargon, Caroline Schmidt och Wilhelm Langguth. Gammal pelargon som har funnits i odling sen runt 1895. Solvergröna blad och röda dubbla blommor.

Sen min Bornholm, mosaiken på bladen kommer nog att bli tydligare sen när jag hittar en bra plats åt den. Vacker rosenknoppspelargon med röda blommor.

Vancouver Centennial är en till söt stjärnpelargon med orangeröda vackra blommor.

Nu har jag i min ägo igen en Mrs Pollock. Den klarade inte övervintringen hos mig förut men jag hoppas verkligen att den gör det i år. 3-färgade vackra blad och orangeröda blommor.

Så glad för dessa pelargoner och jag ska försöka ordna till nåt bra på balkongen så att alla ska få plats. Nu står de på en bricka på bordet bara.

Fast innan jag åkte hem igår, sov kvar hos pappa och Åsa, så frågade de om jag ville hjälpa till lite med huset. De hade köpt nya fina vita takrännor och det behövdes måla lite på huset också. Absolut, tycker det är kul att hjälpa till med sånt samt att det var verkligen perfekt väder ute för det.


Färg på händerna hör ju till.

Jag fick sen också innan jag åkte hem en söt klöverplanta av Åsa som hon tagit från sin rabatt. Den ska ut på lotten sen.

Fullt upp i helgen och vi hann med så mycket men som vanligt känns det då också att helgen går så fort. Men samtidigt skönt så att semestern närmar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar