måndag 24 juli 2017

Musslor och bio

I fredags var Karin och jag till Lingon igen. Liveband spelade, lite bättre denna gång än förra fredagens band, och jag tog och beställde drinken Fläder och gurka igen. Tycker den är så god. Karin frågade om jag ville följa med och luncha med Micke sen på lördagen, det ville jag gärna. De hade pratat om att luncha på Katalin och vi gick in på deras hemsida för att se vad de har men de har visst sommarstängt. Det kändes konstigt. Nu har jag inte varit på Katalin på länge men som jag minns det brukar de alltid ha öppet under somrarna. Vi sa det att vi ses hemma hos Karin och så får vi se vart vi hamnar.

Vi hamnade sen på den nya belgiska ölbaren Bierhuis. De ska ha goda musslor där. Det visade sig att en man som Karin känner lite jobbar där. Om jag förstod det rätt hade han tidigare jobbat på Hotell Linné och hjälpte Karin och hennes vän med deras 40-årsfest. I menyn fanns det en hel sida med olika musselrätter och han rekommenderade en med rökt lax och dill som jag provade.


Sen visade han oss runt lite i restaurangen. När man går mot toaletterna så har de handfat där utanför som är i hamrad mässing. Jättefint. Bänken och allt hade kostat 300.000kr berättade han. Ägarna hade åkt runt mycket i Belgien för att hitta inspiration till deras ölbar, eller ölcafé som de också skriver på hemsidan. Tog ingen bild men kan säkert smygfota där nästa gång.

Efter musslorna kunde vi inte låta bli och beställde belgiska våfflor. De som satt vid bordet bakom oss hade beställt det och det såg så gott ut. Mums, var det.

Sen behövde vi en promenad och gick bort till Stadsparken. Som jag har nämnt tidigare är det tema på ätbart runtom i Uppsala i år och det märktes även av i rabatterna inne i stadsparken. Grönsaker, örter och ätbara blommor bl.a. Väldigt fint. Borta vid dammen såg vi att även där hade man byggt ut och gjort om. Jag har inte varit vid stadsparken sen den där stora vattenläckan.






Karin och jag hade tidigare pratat om att vi ville se en italiensk film som går nu på bio och som heter Vad döljer du för mig. Den skulle visst gå kl 13:45 på söndagen, skönt med matiné och vi bokade in en biodag.
Den handlar om 3 par och en singel som ses under en middag hemma hos ett av paren. De har känt varandra under bra många år och bestämmer sig för att göra ett litet experiment. De känner ju alla varandra så bra... eller går de verkligen det. De lägger alla fram sina mobiler och alla sms de får läser du upp för varandra och samtal ska tas med högtalare på.
Filmen kan jag verkligen rekommendera, vi tycker båda att den var väldigt bra.

Under helgen fixade jag också lite på balkongen. Nu när jag har flera små pelargonskott så tänkte jag på det att jag vill ju inte att de ska trängas och dölja varandra. Så jag gjorde 3 amplar och hängde upp 3 av mina små stjärnpelargoner. Jag vill ju kunna se och njuta av alla mina fina pelargoner.

Min pelargon Bills Dream böjar snart blomma, den ser ut och bli jättefin.

Karna blommar på mer nu, de är så enkla men otroligt fina blommorna.

Måste så klart visa några fler pelargonbilder. Söta och fina Alice.

Susan Payne, tycker det är så vacker när blommorna skiftar i olika nyanser.

Lill lotta blommar för fullt och fler knoppar tittar fram.

Jip's Freda Burgess har fått knoppar och lite lila sticker fram. Så nyfiken på hur den kommer att se ut sen när den blommar.

Min Mårbacka Felix har fått knoppar också. Den blir vit och det ser man på knopparna också.

Västanbyn har knoppar nu också.

Sen blommar Occold Laggon på för fullt också.


En av stjärnpelargonerna som får hänga i ampeln är Lotusland.

Min Rosebud Supreme har vuxit på sig men inga knoppar synd än. Jag hoppas verkligen att det kommer några snart.

Till mina andra blommor. Apelsintagetesen ser kanske inte så rolig ut. Den höll på att torka ut förut men den tog sig. Så glad för det. Blommar för fullt där emot och luktar apelsin.

Fler och fler blommor kommer nu  på min klematis. Stora och fina lila blommor är det.

Hemma och inomhus har jag mina tomatplantor fortfarande i köksfönstret. Deras blad började bli lite gula där ett tag men då gav jag dem näring och nu ser bladen mycket grönare och finare ut. Massa vatten och näring är nog det de behöver. Hoppas bara att blommor och tomater kommer snart.

Under helgen hittade jag denna på golvet. Jag tror att Raija haft med den in, så mycket fastnar i hennes långa päls. Rätt säker på att det är en akleja och när jag skakar på den hör man en massa frön rassla där inne. Så ska ta med den sen till lotten och sprida ut lite frön och så får vi se om det blir något och vilka färger det kan vara på denna akleja. Så spännande. Tack för presenten Raija.

Nu ska jag bara jobba på denna vecka och sen är det äntligen semester.

Just det, måste berätta också bara om mitt fynd förra veckan. Jag vill ju ha nya utemöbler på min lott och tittar runt nu lite under rean. På Åhlens har de fina vita utemöbler men jag ska ju bara ha dem på lotten och tänkte att ett billigt set från Ikea räcker nog. Men sen förra veckan så var stolarna ute på rean på hela 70%. Bordet var tyvärr slut. Tänkte att nej nu får jag allt passa på. Det visade sig också att jag hade en bonuscheck på 50kr så de 2 stolar fick jag sen för bara 117kr. Men jag ska nog göra så att dessa stolar har jag på balkongen och de gamla ikeamöblerna jag har där nu får åka ut till lotten. Ska bara hitta ett vitt bord sen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar