tisdag 11 juli 2017

Hemma, möra, efter fjällvandringen

(Ok det blev ett inlägg till, kunde inte hålla mig. 2 blogginlägg idag)

Både Jessica och jag var trötta i kroppen efter fjällvandringen. Så klart i fötter och ben men även knäna. Jag tänker använda mig av gåstavar nästa gång vi vandrar och självklart försöka att packa mindre. Vi hade ändå packat för 5 dagar, då vi först tänkte gå över till Norge. Men det var tur att vi inte gjorde det. Jag läste det sen att ska man vandra över till Norge med hund måste hunden ha pass och vara avmaskad mot bandmask, veterinären stämplar det i passet. Annars kan man få höga böter eller i värsta fall avlivas hunden.

När vi åkte hemåt stannade tåget skönt nog i Uppsala så vi kunde hoppa där och slapp åka till Stockholm som sist. Vi åkte hem och vilade, somnade till en stund i soffan också. Sen ville vi dels handla lite till middagen och åka ut och hälsa på ett par vänner till Jessicas föräldrar. Det är av dem som hon förut köpte Eddie. Mamma lever tyvärr inte längre men Eddies pappa Ivar och syster Milan har de kvar.
De bort borta i Alunda och har gård med hästar och höns bl.a. 2 höns hade fått kycklingar.

Pappa Ivar är den stora svarta hunden och systern är den bruna. Kanske inte har skrivit det tidigare med Eddie är en flatcoated retriver.


Sen hade en av deras katter fått kattungar som var så söta.


Det blev kaffe, jordgubbar och grädde till fika innan vi sen åkte för att handla.

Vi tog det sen lugnt resten av dagen. Kollade på film och åt taco. Katterna tycker där emot att det inte var lika roligt med en hund i lägenheten som de inte kände igen så de höll sig borta. Så pass att jag blev orolig att något hänt med Nova. Jag såg henne lite snabbt i fredags morse men sen kom hon inte hem igen förrän i söndags. Men nu är alla hemma igen ordentligt skönt nog.

I söndags bestämde jag mig för att åka ut till lotten. Jag rensade bort så mycket ogräs att lotten nästan kändes dubbelt så stor när det var klart.




Patrik kom förbi och sa hej en snabbis. Han var ute och sprang och skulle bort på kalas sen.

Jag fortsatte att rensa på och sen helt plötsligt var Patrik tillbaka igen. Han hade gjort iordning en islatte till mig. Vad gulligt! Det var verkligen bra time:at. Behövde en paus då och det var så gott.

Jag började ta bort stenplattorna för skulle ordna till en bättre plats för trädgårdsmöblerna. De jag har nu ska ju kastas sen och ska bara skaffa ett cafébordsset sen så kommer inte behöva en så stor plats. Jag markerade ut och började fixa till marken när det började regna. Så det var bara att åka hemåt. Jag hade tänkt åka och köpa fler stenplattor och sen åka tillbaka och fixa med dem men det var nog tur att jag inte gjorde det för Pernilla sa sen att de har plattor hos dem jag kan ta sen. Perfekt. Ska till Örbyhus på lördag för att dels gratta Åsa i efterskott.

Hann med en tripp till återvinningen i regnet och kastade lite trädgårdsavfall innan jag åkte hem.

Så nu ska jag jobba på i 3 veckor och sen är det dags för semester. 3 veckor och det ska bli jätteskönt. Jag funderar lite på vad jag skulle kunna hitta på då. Det blir kanske lite vandring i.a.f. Men nu innan har jag lite annat kul att se fram emot. Mamma och jag ska springa imorn, skönt efter lite uppehåll. På fredag ska jag träffa Karin efter jobbet. Vi ska bl.a. se vad för roligt vi kan göra i höst att se fram emot. Babsan ska vi kanske se. Till Örbyhus då på lördag, kanske sover kvar. På söndag om fint väger åker jag nog förbi lotten med stenplattorna och ordnar det sista.

Hur gick det då med pelargonerna. En del har börjat blomma nu. Innan jag åkte hade några blad tittat fram på Lilla Lotta. Nu blommar den så här fint.

På Verglan hade lite mer av blommorna börjat visa sig innan jag åkte och nu ser de ut så här.

Alice hoppas jag ska börja blomma snart. Är på gång.

Här tittar Karna vackert fram med 2 utslagna vita blommor.

Klematisen har många knoppar nu och en till blomma har slagit ut. Tror att den är lite högre i.a.f. mot förra året. SÅ kanske kommer den att ta sig mer år efter år.

Sen har jag köpt hem lavendel, tycker det luktar så gott. Får stå nere bredvid min stora Mårbacka.

Igår när jag kom hem satt jag ute på balkongen och njöt. Likaså Nino och Roger. Sen drog jag iväg och körde lite Bodypump. Riktigt skönt. Hoppas att jag kan få in ett pass nästa vecka också. Svårt nu med sommarschemat. Inte lika mycket att välja på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar