torsdag 20 juli 2017

Äta och springa

Jag brukar alltid försöka att ha med mig matlådor till jobbet. Man spar en del pengar på det och då när man väl äter ute under en lunch känns det lite lyxigare. Denna vecka har jag dels lunchat med min gamla kollega Maria och igår lunchade jag med Patrik och Karin. Maria och jag brukar nästan alltid äta på Restaurang Ai och vi fortsatte med det japanska temat för Patrik, Karin och jag åt sushi igår. Lunch ute 2 gånger denna vecka. Då måste jag ju verkligen ha matlådor med mig de andra dagarna, men självklart då så glömmer jag min goda paj hemma idag. Jag hade gjort en zucchinipaj med fetaost som jag hade sett fram emot men den ligger hemma i kylskåpet. Vet i.a.f. vad det blir till middag idag. Jag hoppas att solen kommer fram så att jag kan sitta ute på balkongen och äta.

Igår var mamma och jag ute och sprang. Jag kände mig inte helt 100 och tänkte det att kommer jag ens att orka med ett varv. När jag sprungit 1 vart så tvekade jag in i sista sekund, ska jag springa 2. Orkar jag verkligen det. Kanske räcker det med 1 varv denna gång. Man jag fortsatte och jag blev så glad över det. Sista varvet var väldigt jobbigt men jag tog mig fram. Det känns så bra efteråt när man kört det man vill.

Jag brukar springa med Runkeeper och det är kul att få lite statistik. Denna gång blev det 2,85 mile och det blir ca 4,59km. Jag börjar närma mig 5km nu. Jag borde ju egentligen klara det, nästa gång ska jag nog försöka mig på att springa 5km. Jag sprang ju ändå 8km en gång förra året. Men samtidigt måste man ju också känna efter vad kroppen säger, man får ta lite i taget.

I morgon ska Karin och jag kanske till Lingon, vi pratade om imorn eller på lördag men det blir nor imorn. Får passa på nu innan Lingon försvinner. Blir lite livemusik och någon drink där ute i solen.

Sen ska jag försöka ta mig ut till lotten. Jag åkte ut med stenplattorna igår innan mamma och jag sprang. De visade sig vara lite större än de jag har så får se hur jag ska pussla ihop det. Jag har ju några blommor som ska ut men jag har inte bil så vet inte om jag kan cykla med de långa fingerborgsblommorna. Kanske får avvakta med dem och ta ut dem sen. Jag måste ändå göra iordning den nya rabatten också. Har inte helt bestämt än hur den ska se ut.

Jag har sett en del klipp där man har frys in vatten i burkar eller liknande och sen gett det till katterna att slicka på. Ser så kul ut och vill prova det jag med. Jag frös in i en burk och la det i en ugnsform, kommer ju ändå att smälta lite. Jag tog kanske fram det en dum tid. Ingen av katterna var hemma. Den började smälta lite men sen kom Nino hem och han sniffade lite på det och drack sen av det smälta vattnet. Kanske hade passat bättre en riktigt varm sommardag. Ska prova att göra det igen och ta fram när alla är inne.

Ibland undrar jag varför katterna sover på de platser som de gör. Här sover Raija på min våg, som stått framme sen jag vägde ryggan inför vandringen. Ja det är nog på tiden att jag tar och ställer undan den men Raija tyckte visst att den var skön att sova på.

Inne i röret blir det skugga och mysigt.

Den fluffiga mattan är en favoritplats för Nino.

En av Novas favoritplatser är på knappkudden men ibland tar man lite större plats.

Mattan i vardagsrummet gillar alla att sova på.

Ja det är lite roligt att se hur de sover ibland. De får som sina favoritplatser men så brukar be byta ibland. Som Nova som tyckte mycket om att sova ovanpå en låda, nu var det ett tag sen som hon gjorde det sist. Nu är det knappkudden som gäller eller på stolen under matbordet i vardagsrummet. Roger sover oftast på sängen, det har han alltid gillat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar