tisdag 26 september 2017

Bullet journal

Från den 1 oktober ska jag börja med en Bullet journal. Bullet journal har jag sprungit på lite ibland men inte helt satt mig in tidigare. När jag var hemma hos en vän sist så visade hon att hon köpt en och förklarade lite kort hur den fungerar. Jag har sen var lite mer nyfiken på det och nu de senaste dagarna har jag läst på mer och känt att detta kan verkligen vara något för mig.
Nu är jag då verkligen ingen expert, jag har bara än så längt köpt en anteckningsbok. Av det jag läst så kan man väl säga det att en bullet journal är en planeringskalender, att-göra-listor, dagbok m.m. samlade i en bok. Man samlar allt detta i sin bullet journal, allt det som är viktigt för en själv. Jag har försökt mig på olika appar på mobilen, skriver ner saker under anteckningar men det är inget som känns smidigt och inget som jag sitter och bläddrar igenom till vardags. Jag känner att jag inte får någon riktig koll där.
Men en bullet journal kan man få bättre koll på vardagen och ordning över det mesta. Jag vill bl.a. lägga in ett träningsupplägg.
Jag tänkte att jag skulle visa lite tips här på bloggen framöver och visa vad jag själv har gjort. Det kommer säkert att bli en del ändringar under tiden för att anpassa efter vad jag känner funkar för mig. Blir det fel och misstag så gör det ju inget, detta är min bullet journal och bara för min skull.

Så vad behöver man för att komma igång, jo en anteckningsbok, pennor, sudd och så kan en linjal vara bra att ha. Jag köpte igår en Leuchtturm1917 anteckningsbok med prickar, en del föredrar blanka papper och andra linjerade eller med rutor. Det är efter eget tycke och smak. Beställer men an bullet journal är den oftast med prickar och jag tror att det kommer att passa mig.
Sen använder sig de flesta av en svart filterpenna, även här så tar man tjockleken på pennan efter tycke och smak Sen kan man använda färger för att markera, skissa eller klottra med.


När man börjar med en bullet journal så behöver man först göra ett index och det som är bra med Leuchtturm är att de redan har ett. Annars gör man ett lätt själv.

Nästa steg är att göra en framtidslog. Nu är det bara 3 månader kvar snart på detta år så därför blir det bara på en sida men sen 2018 då kommer framtidsloggen bestå av 4 sidor, med alla månaderna. Här skriver man in bl.a. kommande aktiviteter och event. Kanske man har ett tandläkarbesök inbokat, dottern har en match, en vän ska gifta sig. Sen kommer man i journalen även dela upp för månader och dagar så famtidsloggen är mer en överblick. Mer detaljerade saker kan man skriva in under månads/dagssidorna.
Jag har först skissat upp lite med blyerts på hur jag vill ha det. Känner jag mig själv rätt kommer nästa framtidsblogg se lite annorlunda ut.

Sen har jag fyllt i med svart och andra färger. Jag funderar nu på om jag ska skriva i födelsedagar på en egen sida eller som på sidan där. Det blir fler blogginlägg här sen med hur det går med journalen men börjar så här först.
 
Hann med en skiss för oktober också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar